JortenKaren.reismee.nl

San Juan- Barreal

Hola Chicos!

De eerste dag in San Juan gewoon wat gechilld en zitten zoeken naar werk, appartement, ... voor als we terugkomen! Maar hebben vandaag besloten dat we ons daar de rest van de reis niet meer mee gaan bezighouden, nu is het nog vakantie en voluit genieten en we zien wel weer als we thuiskomen in november.

Kris Van Hees (Trompetist van BOM) vertelde ons dat zijn 'argentijnse zus' in San Juan woonde, dus spraken we daar vrijdagavond mee af. Tegen half 11 aan de klokkentoren op de plaza, om nadien samen met haar (Albertina) en haar vriend (Matias) iets te gaan drinken. Later de avond trokken we nog naar een bar waar een cumbia optreden zou plaatsvinden. Die hebben we spijtig genoeg gemist, want (hoewel ze normaal tegen 12u moesten spelen) het aanvangsuur nemen ze hier niet serieus en zelfs rond 2uur was er nog geen groepke te zien. Omdat we zaterdag om 8u smorgens de bus gingen nemen naar Barreal, gingen we het dus niet veel later maken. Wel gezellige avond!

Barreal was een heel aangenaam dorp, veel groen, minder auto's, vlak bij de natuur en rustige sfeer. We zijn hier dan ook 4 nachten blijven hangen.

Samen met ons zat er nog een Frans koppel op de bus, heel toevallig want de volgende dagen zagen we geen andere toeristen meer aankomen. Was een tof koppel en besloten dan ook de volgende dag, ondertussen al zondag, samen een wandeling te maken in de nabije omgeving. Het was echt een mooie wandeling, volgden een droge rivierbedding tussen de rotsen van de precordillera. 1 keer moesten we wel eventjes terugwandelen, want kwamen op een droge waterval uit en was net iets te hoog en te moeilijk om te beklimmen. Rond 3u in de namiddag keerden we terug naar de hostel, want het werd veel te warm om nog verder te wandelen. Samen dronken we nog een biertje of twee en tegen de avond kookten we samen iets en dronken goeie wijn. San Juan heeft zeker lekkere wijnen aan te bieden!

Maandag hielden wij een rustiger dagje en planden we in de namiddag een asado (barbeque). Samen naar de beenhouwer en kochten er 1 kg punta despalda, een van de betere stukken van de koe :) en wat chorizos. Maakten ook nog een aardappelsla en genoten zo van een superheerlijke barbeque in het hete zonneke. Genieten dus! Alice en Fabien (het franse koppel) vertrokken in de late namiddag naar een verdere bestemming, dus vanaf de avond was het weer onder ons tweetjes. Nog naar een dichtbijzijnde heuvel getrokken om van het lucht-lichtspektakel te genieten bij zonsondergang.

Dinsdag gingen we de fiets op! We fietsten een 20tal kilometer naar de pampa el leoncito, een opgedroogd meer vlak bij het nationale park El Leoncito. Het tochtje er naartoe ging moeizaam, maar bij het terug naar Barreal fietsen, merkten we dat we blijkbaar heel de tijd bergop hadden gereden! Want bij het terugkeren, hebben wij zo goed als een half uur kunnen bollen! ZALIG :) Karen had wel een veel te grote mountainbike gekregen, dus door de verkrampte houding toch wat zeer gehad, het bollen was dus een goede meevaller!

Woensdag vertrokken we terug naar San Juan in de late namiddag, waar dan 's avonds aan de bushalte Albertina ons stond op te wachten. Ze nam ons mee naar het huis van Matias, waarna we dan samen naar een klassiek concert gingen in het auditorium. Goede muzikanten, maar wel best modern klassiek dus af en toe wat vreemd. Nadien pikten we Albertina's zus, Aleida en een vriendin, Macarena op en reden we naar Aleida's huis om nog eens asado te doen! Deze keer hadden we 2 kg vlees :) Nog later de avond kwam ook Juan, Aleida's vriend en zijn vriend, naam onbekend, opdagen. Pas rond 1u snachts zaten we aan tafel. Jaja, in Argentinië is het al rap laat. Weer opnieuw een gezellige avond en konden bij Aleida blijven slapen, dus spaarden ook ineens een nachtje hostel uit.

Donderdag spraken we bij de familie van Albertina af voor een lunch, zo leerden we ook de ouders en grootmoeder kennen. In de namiddag nog een autoritje gemaakt met Juan, Albertina en Aleida naar Zonda en de bergen rondom San Juan. Goed dat we dat nog gedaan hadden, want hadden geen idee dat eigenlijk ook zo vlakbij San Juan mooie natuur te vinden was. Tegen de avond namen we de bus (slechts 2,5 uur) naar Mendoza, waar we nu zitten. Blijven hier in totaal 4 nachtjes voor we naar het koude, maar mooie patagonië trekken!

Ciao Amigos!

Jort en Karen.

Jort en Karen

We doen nog eens mee met een fotowedstrijd, ontdekten dat je puur met publieksstemmen 450 euro kon winnen en dit komt zeeer goed van pas voor ons, want de centjes geraken op naar het einde toe! dus als jullie even zouden willen stemmen?