JortenKaren.reismee.nl

Curitiba

Ooooi!

Toen we, na een nachtbus in Curitiba aankwamen, hebben we eerst nog anderhalf uur op een stadsbus zitten wachten! Blijkbaar was het net de dag van de onafhankelijkheid van Brasil en dus reden de bussen maar zelden! Omdat de bus nog steeds niet in zicht was, begonnen we maar te wandelen! (taxi was te duur en dus geen optie). Uiteindelijk bleek het nog geen half uur wandelen, dus goeie meevaller! Ook deze keer hadden we weer een hotel geboekt via booking.com en amai wat waren we daar tevreden mee! We kwamen aan in een best sjiek hotel en de prijzen waren normaal meer dan het dubbele dan wij zouden betalen!! Super propere kamer met wifi, tv, minibar, ... Omdat we super moe waren en het weer barslecht was (grijs en heel de dag regen) besloten we gewoon lekker gezellig binnen te blijven. We ontdekten een goede filmzender en zo hadden we plots 4 films achtereen bekeken :) Zaalig relaxen, om daarna te gaan slapen!

De volgende ochtend op tijd er uit om het ontbijt te gaan checken en amai wat was dat in orde! Misschien wel het beste ontbijt dat we al gehad hadden op de hele reis, alles was aanwezig: yoghurt, cornflakes, vers fruit, cake, ei, quiche, broodjes, taart, .. Mmmmm. Na het ontbijt gingen we de echte toerist uithangen en namen we een toeristenbusdie ons de ganse dag langs de grootste bezienswaardigheden zou brengen. Onderweg kon je 4keer opnieuw opstappen, dus zo kozen we 4 bezienswaardigheden uit, om een bezoekje aan tebrengen. Eerst stopten we langs de botanische tuinen, nadien bij het Oscar Niemeyer museum ( een bekende architect van Brasil die echt zotte gebouwen neerzet), vervolgens de opera en tenslotte bij de TVtoren, waar je op kon om een 360gradenbeeld te krijgen over Curitiba!

Die vrijdag was al onze laatste dag in Curitiba. We hadden slechts 2 nachten geboekt, omdat we Curitiba meer zagen als een aangenametussenstop naar Foz do Iguacu. We namen dan ook vrijdagavond de nachtbus naar Foz do Iguacu. De dagen dat we een nachtbus nemen, zijn altijd ietwat rare dagen. We blijven in de kamer tot we moeten uitchecken en laten onze bagage dan achter in het hotel. Nadien trekken we dan maar de stad in, maar eigenlijk ben je dan maar gewoon aan het rondhangen en aan het wachten tot het tijd is om de nachtbus te nemen. Ook die vrijdag voelden we ons weer als op een 'verloren' dag, vooral toen het weer wat begon te regenen. Maar plots ontdekten we een park waar een aquarium was, vele vogelkooien, .. Er was gewoon een openbare zoo aanwezig in dat park! Omdat we ons altijd even kunnen bezighouden met het verwonderd kijken naar de dieren, was dit een goede namiddagactiviteit. Voor de rest die dag, veel op bankjes gezeten en eens rondgedwaald in één van de shoppingcentra.

Curitiba was, volgens ons, echt een aangename woonstad. Je had er super veel parken, mooie pleintjes, veel faciliteiten, goede educatie (hier zouden de hoogst opgeleide mensen wonen), best uitgebouwde openbaar vervoernetwerk (buiten dan blijkbaar op feestdagen, hehe) ...

Tchau!!

Jort en Karen.

Mia Vanoost

We zoeken jullie reisverslag in de reiswijzer Brugge.
Kan je het juiste nummer geven aub (volledige afkorting)?
Welke overnachting hadden jullie in Curitiba?