JortenKaren.reismee.nl

Natal - joao pessoa

Ooooooi!

We hebben nog twee nachten verbleven in het zalige, voor ons luxeuze, hotel safari in Natal, Ponta Negra. We genoten extra van het uitgebreide ontbijt, want misschien was het wel het laatste ontbijtbuffet! We hebben daar niet echt veel gedaan meer, hadden het immers al verkend met ons thuis en hadden ook even tijd nodig om verdere planningen te bekijken. We hebben ons budget er ook eens bijbekeken en om alles mooi binnen de lijntjes te houden, zouden we ongeveer rond midden september de grens over moeten steken. Dus hadden dan nog een maand te spenderen in Brasil! Wat we precies allemaal gaan doen, blijft een vraagteken. Enkele minuten geleden was ons plan om vanuit salvador (waar we nu zijn) het binnenland in te trekken om natuurparken en rustigere steden te doen en dan terug in Rio aan de kust uit te komen, maar het vervoer lijkt hier alweer een obstakel, dus doen we misschien gewoon één natuurpark en keren we dan toch terug naar de kust! we zien wel :)

Joao pessoa was op zich toch nog een grote stad en toen we uit de busterminal stapten, was er al meteen een leuke sfeer. Veel eetkraampjes en luide muziek op de straat. Maar ons hotel was dicht aan de kust gelegen, dus nog een 40minuten busrit verder en daar was de sfeer iets rustiger. De eerste avond hebben we gewoon nog wat tv gekeken om dan de volgende ochtend op tijd aan het ontbijt te zitten (dat trouwens ook uitgebreid genoeg was!) en aan het strand een mooie wandeling te maken. We liepen een 8tal kilometer verder tot aan ponta de seixas, het meest oostelijke punt van zuid-amerika. We stonden op dat moment dichter bij senegal dan bij het zuiden van brazilië! Het strand in Joao pessoa zelf is eerder een gewoon strand (ja wij zijn al heel verwend wat mooie stranden betreft), maar in ponta de seixas was weer een leuker sfeertje. Jammer genoeg zijn we hier wel de foto's van kwijt want één sd-kaartje is gecrasht of iets gelijkaardigs en nu dus waardeloos! Daar genoten van het zonneke met een pintje en dan toch op tijd terug beginnen wandelen, want wilden wel voor den donker terug in Tambau beach in Joao pessoa zijn en je hebt ook nog altijd het hoogtij wat bepaalde stranden onwandelbaar maakt! Die avond geen zin om echt uitgebreid op restaurant te gaan en veel geld uit te geven en zo in de macdonalds om de hoek terecht gekomen (totaal niet onze gewoonte, maar het smaakte nog eens).

De volgende dag zijn we de andere kant van het strand gaan verkennen, maar deze keer was het echt te warm om verder te wandelen, dus ploften we onszelf ergens op het strand neer. Wat kruiswoordraadsels maken, lezen, zwemmen, zonnen.. Die avond hadden we zin in italiaans (weeral, hehe) en vroegen aan het hotel een adresje. Het was inderdaad lekker, maar niet echt de goedkoopste. Nu goed, af en toe mogen we ons wel eens laten gaan! we zijn tenslotte op vakantie he! Hoewel het uiteindelijke bedrag dat je betaald helemaal niet alleen voor het eten is: 10% service, kosten voor de pianist (terwijl je vantevoren helemaal niet weet dat er iemand aan het spelen is), ...

Zondag namen we 's avonds de nachtbus naar salvador, dus in de voormiddag deden we het rustig aan en pakten we alles (terug) in. In de namiddag ploften we ons weer ergens neer aan een palmboomke op het strand. Altijd eerst even checken of er geen kokosnoten aan de boom hangen! Ook bekeken we de sportievelingen op het strand. Zotte beachballspellekes gezien! Hoe ze hier met de palletjes overweg gaan, geschift :) Jort genoot er dus van om nog eens 'goeie' sport te zien, of was het eerder van de vrouwkes die in string deze sport deden?
De nachtbussen in Brazilië zijn eigenlijk gewoon dezelfde bussen van overdag, maar ze rijden dan in de nacht. In Peru en Bolivia had je keuze tussen cama(bed)-bussen. Niet al teveel geslapen dus, maar je spaart er wel veel geld mee uit. Hoewel de bussen echtexuberant duur zijn!! We betaalden samen 272 reales, wat ongeveer neerkomt op 123 euro!! Dat was hetzelfde bedrag als de 3 nachten slapen in Joao pessoa met ontbijt!

We zijn toch uiteindelijk goed aangekomen in Salvador en zitten in een goed hostel midden in Pelourinho! Maar over Salvador lees je alles in het volgende verhaal, want we zitten er nu nog middenin! Blijven hier nog tot vrijdag..

Tchau!!

Jort en Karen.