JortenKaren.reismee.nl

Don Khone, Si Phan Don, 4.000 Islands.

Sabaidee,

Metde VIP sleeper kwamen we om 6u30 aan in pakse. De stad sliep nog en wij vonden niet meteen een plaats om te overnachten. Daarom besloten we, impulsief als we zijn, om maar meteen door te trekken naar Si Phan Don, een pareltje in het uiterste Zuiden van Laos. Met een TukTuk naar het Zuidelijk busstation en vandaar met een overvolle lokale bus, Songthaew, richting Ban Nakasang getuft met onderweg vele tussenstops en vrouwelijke verkoopsters die als een gek op de bus stormden om hun koopwaren ten toon te spreidden, wat een herrie! Dit lokale dorpje dient als de uitvalsbasis voor de eilanden Don Det en Don Khone. Volgens de LP (Lonely Plane)was er in Don Khone meer te zien en meer rust, daarom besloten we hierheen te varen.
Op het eiland vrij snel een degelijk Guesthouse gevonden met kamers met zicht op de Mekong. Bij aankomst merkten we dat dit een eiland is waar chillen en genieten op nummer 1 staan. Buiten het avondeten die dag verder niet veel meer gedaan.

De volgende dag arriveerden nieuwe buren in ons GH. Al snel geraakten we aan de praat en besloten we om samen een boottochtje te doen. Dit was een 3u durende trip tussen de eilandjes met een tussenstop om te zwemmen en te genieten van de prachtige zonsondergang. Tijdens de boottocht het koppel, Argentijnse Daniela en Mexicaan Gerardo (net getrouwd, geen kinderen), goed leren kennen en besloten om 's avonds samen te geen dineren. Om een indruk te geven van de relaxtheid die er heerst op het eiland; het eten liet 2u op zich wachten!

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd om het eiland te verkennen, mooie jungle en een enkele waterval. Ons doel van de tocht was de uitstap met een boot om de zoetwater Irawaddi dolfijn te spotten. Het was wel echt superheet op het eiland en dus voor de boottrip nog uitgerust op terras en Jort nog een plonsje in de Mekong gezet, heerlijk! De boottrip gaf ons prachtige scenery op de natuur, cambodja en daartussen af en toe een glimp van de dolfijnen! Echt iets magisch om deze dieren in hun natuurlijke habitat te zien! De zonsondergang was misschien zelfs nog mooier als de dag voordien! 'S avonds opnieuw de tafel gedeeld met Daniela en Gerardo en nadien gekaart met ons 4'en op ons terras met enkele Beer Lao's. Ondertussen reeds ook veel info gekregen van hen over het prachtige Zuid-Amerika dat ons nog te wachten staat!

Donderdag zijn we terug richting Pakse gegaan, om vanuit hier de laatste dagen in laos te organiseren.

In Vientiane heeft een man ons iets verteld over een festival, Wat Phou Champasak, dat elk jaar plaatsvindt rond deze tempel tijdens de dagen rond volle maan in februari. Dit was ook een doel om vanuit Pakse te ondernemen, aangezien er van hieruit lokale bussen vertrekken naar het festival. Volgens de LP zou het echt de moeite zijn en die donderdag hebben we dan ook samen uitgezocht hoe we met zen 4en hierheen konden gaan.

We zijn echt blij dat we onze plannen reeds hebben gewijzigd in Ayutthaya, Thailand, om meer van Laos te zien en dus ook naar Si Phan Don te trekken, Normaal zouden we nu in het Noorden van Vietnam zitten en deze prachtige eilanden gemist hebben!

Sabaideeeeeee,

Jort en Karen.

Inge nichtje karen

OOOOOOoooooh, klinkt allemaal super!!! Heb net een aantal verhalen van jullie gelezen van Vietnam en Laos... Jullie zijn echt aan't genieten en zoveel ervaring en herinneringen rijker. Seg en dolfijnen? Dat is toch nog een droom van me, die wil ik ook zo graag zien in de zee. allé, k ga nog wat lezen... knuffel

Karen

Hej Inge,
ja dolfijnen zien is idd magisch, het was wel niet in de zee! het waren zoetwaterdolfijnen, maar dan nog :)