JortenKaren.reismee.nl

Machu Picchu

Heel eventjes waren we aan het twijfelen of we MP wel zouden doen. Het kost echt enorm veel geld en het is een heel gedoe (dachten we) om er te geraken.. Maarja omdat het toch een van de 7 wereldwonderen is en je uiteindelijk hier wss maar 1 keer komt, besloten we het toch te doen!

Omdat de normale opties (die 90 % van de toeristen doet) zoals incatrail, de TE dure trein, ... om bij MP te geraken voor ons budgetreizigers geen optie was, gingen we op zoek naar alternatieve routes. Zo lazen we iets over de 'do it yourself' route en besloten deze te volgen. Echt exacte info hadden we niet, maar we zouden er wel geraken; dachten we! We namen eerst (vrijdag 7u smorgens)de lokale bus naar Santa Maria , waar we zon 5 a 6 uurs mee door de bergen reden. We staken een pas van 4300 meter over! Prachtige uitzichten dus. Hier ontmoeten we 1 ander Frans koppel die ook had besloten deze route te nemen. Hier hadden we op gehoopt, want het is altijd beter met ietske meer te zijn! Toen we in Santa Maria aankwamen, gingen we op zoek naar een taxi/collectivo die ons naar Santa Teresa wou brengen. Vonden dit redelijk snel, na beetje onderhandelen, en zo kwamen we alweer een uurtje later aan in Santa Teresa. Hier stonden er combibusjes klaar die ons verder brachten naar de hydrocentrale. Alweer een half uur later kwamen we daar aan. Hier had je de keuze om ofwel een treintje te nemen naar Aguas Calientes (het dorpje onderaan MP) of te voet te gaan. Wij vier besloten dit te wandelen. Het was echt een mooie wandeling, langs de treinsporen! Het was er een halve jungle, want niet veel verder begint de echte jungle van Peru. Rond half 6 kwamen we aan in Aguas Calientes. De trip was dus echt heel gemakkelijk te doen!! En we hebben suuuper veel geld uitgespaard. We betaalden, voor 2, 54 soles, terwijl we volgens de normale optie (trein vanuit cusco) min 300 soles kwijt zouden zijn voor 2. Savonds gingen we verder in de budgetgedachte en kochten we samen met Alex en Morgane (het franse koppel) wat broodjes en avocado om in onze hostel te eten!

Zaterdag was het de MP dag!! We hadden onze tickets (126 sol per persoon) al de dag voordien gekocht want we begonnen onze nachtelijke klim naar de MP al om 4u15 id vroege ochtend!! Met onze koplampjes op, begonnen we er aan! eerst was het een gemakkelijke 20 minuten op een redelijk vlakke baan, waar we eventjes moesten wachten aan het eerste controlepunt. Vanaf dan begon het echte zware werk! Ongeveer een uur trappen omhoog naar de MP. Man man dat was echt zot!!! Wij deden er 50 minuten over, maar echt wel in een gekkemanstempo, zonder rusten. Want de eerste 400 personen krijgen een stempel om de Huayna Picchu te mogen beklimmen. Ook wist je het hele pad niet hoe lang het nog was en dus bleef je gaan, net zoals de ongeveer 50 anderen die de nachtelijke klim aangingen. Alle andere toeristen nemen de bus naar boven en de eerste bus kwam aan om 5u55 dus je wou echt voor de busreizigers boven zijn!! Het was zwaar, maar wel een ervaring om id donker deze trappen te doen. We waren super blij toen we bij MP aankwamen en ontdekten dat we bij de eerste 30 waren!!! Missie geslaagd.

Om 6uur mochten we binnen, maar alles zat nog volledig id wolken! Had een mystiek effect! Je wist dat de MP en omringende bergen er ergens moesten zijn, maar je zag ze nog niet! We hadden gekozen om de Huayna Picchu rond 10 u te beklimmen, dus hadden nog 4 uur de tijd. Omdat het echt nog te mistig was, om door MP zelf te lopen, bedachten we om de Intipunku (berg) te beklimmen om dan in de sungate te wachten tot de mist weg trok en MP vanop een hogere afstand in zijn geheel te kunnen zien. Jammer genoeg trok de mist niet weg en wandelden we terug naar beneden. Rond half 8 was er even een eerste grote opklaring waardoor we de MP in zijn geheel konden zien. Magisch moment. Plots vanuit de wolken komt er een hele stad te voorschijn. Nadien MP nog verder verkend, om dan rond 10u te beginnen aan de Huayna Picchu. Het was ook een zware klim van 1 uur, maar omdat je nu minder gehaast was; was het beter te doen dan de ochtend. Er waren wel ongelooflijk steile stukken tussen! Helemaal boven had je een prachtig uitzicht. Het was nu ook helemaal opengetrokken en het zonnetje scheen goed! Nadien nog verder MP verkend. Ondertussen waren we wel echt uitgeput. Zo vroeg opgestaan; zware klimmetjes achter de rug en dit met te weinig eten en water op de maag! (dit owv de stomme bullshit regels van de MP, overal staan de regels in het groot uitgeschreven dat oa drinken en eten meenemen verboden is, maar er wordt gewoonweg niets gecontroleerd. Wij hadden dus; buiten klein beetje water en koekjes die we dachten stiekem mee binnen te nemen, niets mee! Zelfs de bewakers op MP stonden er met plastieken flessen drank te zwaaien. Hier werden we wel echt kwaad van. Want het was onverantwoord om id zon zon bergen te beklimmen zonder water en eten. Je kon dan op 1 plaatsje (buiten dan aan de ingang) wel water kopen, maar natuurlijk tegen uberdure prijzen. Eten hebben we niet gevonden, maar kregen gelukkig wel een pak crackers van een engelse toeriste die we daar ontmoet hadden) Pas na 16u waren we terug beneden in Aguas Calientes. We waren dus 12 uur weggeweest, zotte gedachte :) Ook stonden we er van versteld toen we de trappen terug naar beneden deden, hoe lang deze weg was!! Ze bleven maar komen en deden er zelfs in het naar beneden gaan langer over! Savonds opnieuw met Alex en Morgane de plaatselijke markt bezocht om eten te kopen.

Zondag vertrokken we dan terug naar Cusco; weer via de alternatieve route. We vertrokken, opnieuw samen met Alex en Morgane, rond 7u50 aan de wandeling naar de hydrocentrale. Deze keer deden we er maar 2 uur over. Ad hydro vonden we opnieuw snel een buske die ons naar Santa Teresa wou brengen en ook daar was het a piece of cake om een taxi te zoeken naar santa maria. We waren al om half 12 in santa maria, veel vroeger dan we gedacht hadden. We gingen op zoek naar busuren; maar nu bleek dat de bus van 13u (die we dachten te nemen) niet bestond. pas om 14u30 ten vroegste zou de bus er passeren. Dat was even balen en probeerden op zoek te gaan naar andere opties. Uiteindelijk vonden we een vrouw die een minibus ter beschikking had om 14u en bedachten die dan maar te nemen. In santa maria zaten ook nog twee duitse kerels (die we op de MP al ontmoet hadden) en dus waren we nu al met 6 om de terugkeer naar Cusco te doen. De duitsers hielden plots rond 13u20 een camion aan en vroeg of die niet naar Cusco reed en jawel hoor! Wij met 6'en vanachter id camion voor de helft van de prijs van de bus, joehoew :) Het was een hele ervaring! De truck delen met Peruvianen die ongelooflijk vriendelijk waren en hun eten deelden, de pasvan 4300 meter die er voor zorgde dat het ongelooflijk koud was, de plotse regen van enkele minuten, de politie die ons tegenhield voor een cocaïnecontrole, de prachtige uitzichten... Het toffe aan het hele verhaal was dat we er zelfs nog sneller waren dan eender welke andere bus (4u40min deden we er over!) Dus deze dag was ons budget nog beter gespaard gebleven. Om van Aguas Calientes tot in Cusco te geraken, betaalden we voor 2: 41 sol!!

Het was echt een zalige driedaagse :) Veel nieuwe toffe mensen leren kennen, MP gezien, avonturen onderweg, .. Het echte reizen dus he :)

Vandaag, maandag; hebben we niets op het programma staan. We gaan nog wat door Cusco wandelen en morgen vertrekken we, als we de bus vandaag geregeld krijgen, naar Arequipa! Onze laatste bestemming in Peru!

Hasta Luego!!

Jort en Karen..

Dorien

BANGELIJK MEGA DE MAX!!!! Ben trots op VICje en GODELIEFDEke!!!! Blijven gaan!!!

lien*

o karen! (en jort natuurlijk :) )

jullie verhalen klinken me als muziek in de oren.. en die foto's.. ik droom weer even weg.. :)
GENIET nog.. liefs x