JortenKaren.reismee.nl

Ho Chi Minh City

Xin chao iedereen,

Na Mui Ne ging onze trip verder naar Ho Chi Minh City, ook wel beter gekend als Saigon. De 5 uur durende trip deden we met een open-tour bus, de gemakkelijkste manier van reizen in Vietnam. Aan de 'suburbs' te zien, merkten we dat we in een grote stad gingen aankomen, zeer veel verkeer, grote internationale fabrieken, veel reclamepanelen (ook een hele grote van Electrolux! Electrolux doet het precies goed in SEA?!), zelfs een snelweg...Ergens in de namiddag in het hart van de stad aangekomen, wow wat een verschil met alle andere steden die we al gedaan hadden. HCMC is echt een wereldstad met een zo chaotisch verkeer, dat kunde u moeilijk voorstellen! Superveel 125cc,kes (de brommerkes die ge hier overal ziet) en dan nog taxi,s, stadsbussen, camions en nog enkele auto,s en jeeps ertussen. Een hotel zoeken in deze stad is al een hele belevenis!

Dezelfde dag nog naar de ambassade van Cambodja gegaan, met taxi, om ons visum al te regelen. Om u een idee te geven: ambassade was 4 km van ons hotel, deden hier 40 minuten over met taxi aan een gemiddelde snelheid van 10km/u. De stad is eigenlijk 1 grote traffic jam! De rest van de dag (avond) iets gaan eten en drinken, het bleek al snel dat er een overvloed van horeca in deze stad aanwezig was!

De volgende dag de stad beetje verkend en richting het 'war remnants museum' gestapt. Dit museum beschrijft de geschiedenis van de Vietnam-oorlog met USA, maar vooral de gruwelijke daden van USA, zoals de napalm-bombardementen en de chemische oorlogsvoering (Agent Orange, de meest toxische vorm van dioxine), en de gevolgen hiervan voor de Vietnamese bevolking. Best schokkende beelden! Er hing natuurlijk wel een licht communistisch geurtje aan het hele bezoek. Na het museum zijn we onze visums gaan ophalen en daarna de 4km met de bus terug gedaan. Vreemd om te zien dat hoe groter je in het verkeer bent, hoe meer macht je hebt. De bus kon bijna elke keer gewoon een rond punt opvlammen, terwijl al de rest moest stoppen.

Voor dag 3 in Saigon stond Cholon, chinatown, op het programma. Deze wijk staat vooral bekend om zijn pagoda's en kruidenwinkels. We namen een stadsbus richting deze buurt en verkenden het gebied heel op ons gemakske, in de 34graden hitte! Je kan hier trouwens niets rap rap doen door de temperaturen, gelukkig maar! Na Cholon hebben we de beste fruitshakes van SEA ontdekt! Aangezien we die dag serieus veel gestapt hadden, trakteerden we onszelf op een deugddoende massage in een beauty-salon! Die avond nog wat rondgeslenterd in de toeristische buurt.

De volgende dag bij het ontbijt Filipijnen ontmoet (zeer vriendelijke mensen!). Een bezoek aan het 'reunification palace' mag niet ontbreken tijdens je verblijf in Saigon. Daarom ging het vandaag richting dit paleis, dat een monument is voor de vrijheid van een land dat veel te lang in onvrijheid heeft geleefd (je moet weten dat Vietnam 1000 jaar lang onder het bewind van de Chinezen heeft gestaan). De communistische tanks van Ho Chi Minh (de leider van het communistische Noord-Vietnam tijdens de oorlog) vielen hier binnen in 1975, wat meteen oko het einde betekende van de oorlog tussen Noord-Vietnam en Zuid-Vietnam en USA. Het paleis is sinds die bewuste dag enkel nog maar in gebruik voor officiele ceremonies en diplomatische gesprekken, dus het voelde wel wat spookachtig aan. Alles stond hier precies nog hetzelfde alsof de tijd hier had stilgestaan.
Daarna hebben we nog de Notre-Dame kathedraal bezocht en het postkantoor, 2 mooie gebouwen. De weg terug ging het opnieuw richting de goeie fruitshakes. In de avond nog in de upmarket area van Saigon rondgelopen. Ho Chi Minh zal hier niet graag hebben rondgelopen :) Veel internationale topmerken en boetiekjes, zelfs tax-free supermarkt!

De volgende dag. ondertussen al weer vrijdag, begonnen we aan onze tweedagen-durende tour in de mekongdelta, iets meer in het zuiden van Vietnam. Met de bus richting My Tho en daar met een klein roeibootje door de smalle kanaaltjes van de mekong gedobberd. Echt super mooi, die tocht had wel wat langer mogen duren. Nadien een plaats bezocht waar ze zelf kokosnootsnoepjes en honingwijn maakten. Jort heeft hier ook een python rond zijn nek gehad. Machtig om zon beest zich rond u te voelen wikkelen. Wat verder gewandeld door de mooie jungle van palmbomen en de grote boot opgegaan naar een eiland in de mekong om daar te lunchen. Weer de boot op richting My Tho centre om dan de tocht richting Can Tho verder te zetten met de bus. Onderweg nog gestopt bij een tempel met een ongelooflijk grote zittende en rechtopstaande buddha! In Can Tho aangekomen, checkten we in in het hotel en wandelden we s'avonds nog wat langs de mekong met zijn vele lekkere visrestaurantjes. Natuurlijk ook weer wat seafood en vis op de barbeque gegeten! mmmm :)

De volgende ochtend zeer vroeg op, 5u, om de zon te zien opkomen over de mekong en de boot te nemen naar de cai rang floating market. Vele boten die allerlei verkopen op de mekong. Elke boot hing de dingen die zij verkochten aan de mast zodat je kon zien waar je moest zijn. Grappig om ananassen, aardappelen, ... aan de mast te zien hangen. Na de floating market gestopt aan een rijstpapier (voor onder andere de loempias) en rijstnoedelfabriek. Wel tof om wat te leren over het typische eten in Vietnam. Verder in de voormiddag nog een grote fruittuin bezocht, een leuke wandeling gemaakt tussen tropische fruitbomen. Zeer verleidelijk om een banaan, mango, .. te plukken maar er stonden boetes op, dus handen thuis houden! Na deze verschillende stops terug naar Can Tho om daar nog 2uur rond te slenteren voor we terug de bus opgingen naar HCMC. Wij ondertussen op zoek gegaan naar een bank die open was, dit bleek heel moeilijk te zijn. Hoewel er super veel banken waren, elke bank die we binnenstapten zeiden dat ze ons niet meer konden helpen omdat ze gingen sluiten. Dikke zever want ze sloten pas om half 12 en het was slechts iets voor 11. Wel even een cultuurverschil waar we lastig van werden. In vietnam trekken de bazen zich niet veel aan van de daadwerkelijke uren die de werknemers werken, als er mar goede resultaten zijn. Op zich goed voor de werksfeer maar als je diensten aanbied binnen bepaalde openingsuren, kan dit voor klanten wel heel frustrerend zijn! Nog iets gaan eten met de Denen die we leren kennen hadden tijdens de trip voor we de bus op gingen.

Het werd een dag dat gekenmerkt werd door veel transport. In de voormiddag boottochtjes, namiddag de busrit naar HCMC en 's nachts zouden we de bus nemen naar Phu Quoc eiland. Het had gemakkelijker gekund, want op deze manier passeerden we twee keer Can Tho (snachts kwamen we er weer langs) maar het was de goedkoopste optie en als budget-travelers is dat ook heel belangrijk! De nachtbus was veel te vroeg op zijn bestemming, wat dus maakte dat we al om 5uur snachts aankwamen in Rach Gia, de plaats waar we de boot moesten nemen naar Phu Quoc eiland. Achja, we zouden onze slaap later wel weer inhalen!

Ziezo, weer een lang verhaal voor jullie over HCMC!
Geniet ervan! En hou ons ook op de hoogte he, nog steeds geen regering zeker?

Tam Bieet!
Jort en Karen.

Nicky

- Nog steeds GEEN regering!
- België heeft nu al een hele week zalige zon, heerlijk!
- Vanavond is het housewarming van de kleine zus!
- BOM heeft het goed gedaan Jort vorige week vrijdag, heel goed zelfs! Zalige sfeer :) (volgens het publiek toch) Toch missen we dat Jortje op het podium!
- Volgende weetjes zijn voor de volgende keer!

GENIET GENIET GENIET.
Xxx

Tom

man man man, elke keer als ik die verhalen lees word ik maar jaloerser en jaloerser van.
Veel plezier nog met jullie reis!!

Dorien

Bedankt voor de achtergrond informatie over Vietnam!!!! Super!!! Enjoy the real thing....

Nicky

Nog een zeer interessant weetje: Ik wil een brommerke kopen!! :) Als je terug bent, kunnen we gaan cruisen in de zon! Wieheooeee x

mama K

?????? Nicky ??????

Karen

Haha ik word hier precies beter op de hoogte gehouden dan u he mama :)

Karen

Ahja trouwens foto's van HCMC en Phu Quoc eiland zullen nog even op zich laten wachten, computers in Kampot, Cambodja zijn hier zoooooo traag!