JortenKaren.reismee.nl

Vangvieng

Sabaidee,

Na een hobbelige en warme busrit door het bergachtig landschap van noordelijk Laos kwamen we aan in Vangvieng, het stadje dat beter bekend staat als 'the tubing place to be'. Wij waren daarom ook in de eerste plaats hierheen gekomen voor het tuben (stroomafwaarts dobberen op een binnenband van een camion met op de oevers barrekes en eetgelegenheden), maar na een hele avond op terras van het restaurant (Norkeo, eveneens ook ons GH) gezeten te hebben, hebben we dit plan reeds snel laten varen.
De mensen die met de tuktuk terugkeerden van het tuben zagen er allemaal uit alsof ze net gedoopt waren, heel zat, beschilderd met varkensstift en allen zeer schaars gekleed. Blijkbaar was het tuben eerder een braspartij en een drinkgelag dan een leuke afvaart over de rivier in een prachtig natuurlandschap, dat Vangvieng wel degelijk heeft!!

De volgende dag hebben we op ons dooie gemak het stadje verkend en doorgewandeld. Voor de rest van de dag verder niet veel meer gedaan en 's avonds opnieuw in Norkeo gaan eten. De beste BBQ sates vant stad!!

Dag nadien op tijd opgestaan en na het ontbijt een motorbike (125cc, 4 versnellingen) gaan huren voor slechts 40.000K voor 12u!Beiden nog nooit op een zulk racemasjien gezeten en daarom wel wat zenuwachtig hiervoor :) In het begin int straat een beetje oefenen en daarna naar tankstation gereden over de Highway!!! Trouwens die highways stellen hier niets voor ze, vergelijkbaar met een provinciebaan bij ons, maar wel iets andere rijstijl. Van het tankstation ging het verder richting de grotten, waarvoor Vangvieng ook bekend staat. Over de bamboebrug en over een stoffige weg richting de eerste grot gereden.
De grot bezichtigd met een gids, wat wel nodig was, en getuige geweest van prachtige steensculpturen. De grond was wel zeer glibberig en in de grot was het enorm warm, maar dit vooral door de zeer hoge vochtigheidsgraad! Daarna verder gereden naar de grotere Phoukham grot waar ook een blue lagoon aan was. Die blue lagoon was echt enorm verfrissend en zuiver water om in te zwemmen. Ook hier kon je wat slingeren en van een overhangende boom springen, plezant!! Daarom wat langer hier gebleven en genoten van de zon. Daarna de klim genomen naar de ingang van de grot. Een kleine ingang, maar daarna een enorm grote hal waar de zon door een groot gapend gat enkele stralen prijsgaf. Eerst al via een verkeerd gat de 'echte' grot ingegaan, Jort alleen dan. De ingang was enorm smal en ik moet zeggen: daarbinnen had ik het ook wat benauwd, muisstil en zeer claustrofobisch!
Uiteindelijk de merktekens op de rotsen gevonden die ons naar de echte ingang leidden. Een donkere gang van om en bij de 200m lang en 15m breed. Mooie stalagtieten en glinsterend gesteente dat klonk als een hol bronzen beeld. Hier en daar moest je opletten voor putten waar je in kon vallen.
Na de grot heeft Karen nog wat gezwommen en zijn we verder gereden om nog wat te rijden. Dus Dirk (Papa Karen), ik kan wel rijden e!!! ;)
Langs vele lokale dorpjes gereden op baantjes waar we de enige toeristen waren, eigenlijk de enige in zijn geheel vaak. Af en toe tol moeten betalen voor een bruggetje om de lokale gemeenschap te steunen.
Was echt een hele leuke dag! 'S avonds weer bij Norkeo gegeten en ondertussen de mensen van daar al goed leren kennen. Super vriendelijk ouder koppel, lieve dochters en een super grappige zoon 'Khoooy' was zijn naam. Hard mee moeten lachen.

De volgende ochtend vertrokken we al weer om onze reis verder te zetten naar de hoofdstad van Laos, Vientiane. Bij het uitchecken werden er plots door het oudere meneertje twee stoelen klaar gezet waar we moesten gaan zitten. Hij had nog twee armbandjes voor ons die ons geluk moesten brengen. Hij heeft ze volgens een Lao-ritueel bij ons omgedaan en nadien vertrokken we heel dankbaar. Zo'n mensen maken je reis mooi!

Sabaidee,
Karen en Jort.

Dorien

zalig verhaal!!! zalige foto's!!! Het enige probleem is dat ik nooit weet wat ik eerst wil...foto's zien of verhaal lezen...hahaha! Geniet nog van dat 'opt gemakske doen' en van de verhalen van de locale bevolking!

eline

Chicoooooosss!!!
Net trug van Marokko en nog eens al jullie verhalen gelezen.. Man man, het zalige gevoel dat ik nu al had na een weekje, daar kunnen jullie nog een paar maandjes van genieten!!
Ge hebt het daar goe, ik zie en lees het!!

PS: merci voor tip van hotelleke in Marrakech, was precies wat we zochten!! x

Karen

ah goeie dat je het een toffe plaats vond! En het was zaaalig zeker in marokko? ben benieuwd voor de fotos!
xx