JortenKaren.reismee.nl

Trekking met Sumit

Sawadikaaaaaaa,

We zijn net terug van een 3-daagse georganiseerdetrekking ten noordoosten van Chiang Mai. Stijve quadriceps (van het vele dalen), maar zeer veel leuke ervaringen rijker!!

Dag1:

Ontmoeting met Sumit (lokale gids) en 8 andere toeristen die dezelfde formule geboekt hadden, 6 Fransen, 1 Zwitser en 1 Brit. Met zen allen vanachter in de pick-up, opeengepakt. Onze eerste halte was een orchideeen (we vinden geen dubbele puntjes voor op die e) -en vlindertuin vlak naast de Highway. Best mooi. Daarna verder doorgereden tot aan een lokaal marktje waar Sumit eten insloeg en wij enkele snacks en water voor onderweg. Hier ook voor de eerste keer gefrituurde insecten gezien (zitten trouwens vol proteinen)! Hopla weer op weg naar het olifantenkamp, tevens ook de start van onze wandeltocht naar het lokale dorp Kupkap (Lahu Tribe). In het olifantenkamp aangekomen werden we eerst getrakteerd op een lekkere, eenvoudige lunch, rijst met wortelen. Daarna met een volle maag de olifant op, dit trouwens niet zonder enig risico. Onze olifant was precies vrij koppig en ons stoeltje schoof wat naar voor, met als gevolg dat we ons goed moesten tegenhouden aan de baar. Trouwens, je zit wel even zo'n 3 meter boven de grond! Na de olifant het begin van de echte trekking. Het was toen 35 graden! 3 uurs gestapt door het woud en dit meestal naar boven. Het dorp ligt namelijk op de heuvelkam. Fuck man, da was wel heavy! Onderweg veel uitleg gekregen van de gids over vanalles en nogwa en mooie natuur! Net voor het lastigste stuk van de tocht heb ik (Jort) nog samen met Matt (Brit) in een klein watervalleke gezwommen. Bij het dorp aanngekomen, ongeveer een uur voor de zonsondergang. Deze laatste was uiteraard supermooi, epic. Er werd een avondmaal klaargemaakt terwijl we ons konden opfrissen en veranderen van kledij, want het koelde zeer snel af! Het avondmaal smaakte supergoed!!! Na het avondmaal nog wat zitten aan vuurtje met Chang en enkelen (wij niet ze)aan de Opium, hehe.We sliepen in een grote bamboo-hut ondereen muskietennet op een harde matras.

Dag 2:

Rond 8u opgestaan. De zon scheen reeds fel! Superlekker ontbijtje en ready to go voor een 3u durende trip naar de waterval. Eerste stukweer goed omhoog, maar na uurtje alleen nog maar dalen tot aan de waterval. Daar aangekomen merkte Karenmeteen een kind op dat aan zijn voet zat te pulken. Hij had een vieze (etter, vuil, leek ietwat geinfecteerd)wonde op zijn wreef. We konden dit niet zomaar laten gebeuren en hebben zijn voet verzorgd met het EHBO-gerief dat ieders bij zich had. Tijdens het wassen van de wonde merkte de moeder op dat het om een brandwonde ging. Sjaans dat Simon (Zwitser) een goed cremeke had. Waarschijnlijk zit hij er nu weer aan te pulken, maarwe hebben op die moment toch gedaan wat we konden. De waterval was echt nice! Het water lekker fris en de perfecte opknapper voor we onze voetjes onder tafel schoven voor alweer een lekkere lunch. Noedelsoep. Na het eten was het nog een kleine 1.5u wandelen naar een volgende waterval (iets groter), graaf! Een beetje verder was ons jungle-camp. Hier kenmerkte het woud zich vooral door grote bamboostengels. S'avonds weer lekker gegeten en na het eten gezellig spellekes aan het kampvuur, Time's Up en Presidenten.

Dag 3 (vandaag):

Slecht geslapen (Karen dan toch). Ik ( Jort) iets vroeger opgestaan en al eens gaan kijken een beetje verder de rivier af. Daar ook nog een waterleiding terug aan elkaar gezet! 40 minuten slechts gewandeld tot aan de whitewater rafting. Met zen 5en in een bootje een woelige rivier afgevaard. Af en toe een leuke stroomversnelling, maar over het algemeen was het vooral watergevechtje! Na de rafting lagen er Bamboovlotten klaar waar we ook met 5en opmoesten. een iemand (Jort)stond van voor en fungeerde als kapitein met een lange bamboostok als roer. Dit was slechts 20 minuten, maar was relaxt. Na de bamboorafting stond er opnieuw een lunch klaar ( pad thai) en was het gedaan, spijtig. Dezelfde pick-up (gene VW ze vokke) allemaal op en na een hobbelige 1.5u terug aangekomen en afgezet aan ons guesthouse in Chiang Mai!

Over het algemeen een geweldige trekking: leuke mix mensen, good food, mooie natuur en toffe gids!

Weetjes:

- een olifant weegt 3 ton, eet 160 kilo per dag en drinkt 60 liter per dag

- De boedhisten geloven dat na de crematie de geest en het lichaam van elkaar worden gescheiden en dat de geest zich kan nestelen in een heilige boom of een heilig dier, maar de geest kan even goed blijven ronddwalen.

- teakhout-kap is sinds enkele jaren strikt verboden in Thailand en de regering wil het woud terug in ere herstellen.

- Als je in Chiang Mai een biertje drinkt aan het water, dat de stad omsluit, riskeer je een gevangenisstraf van 6 maandenof een boete van 60.000 baht!

- De Lahu mensen geloven in Opium als medicijn.

- De Lahu gebruiken het hars van de den als aanmaakmiddel voor hun vuren

- Met het geld van de trekkings investeren de Lahu mensen in zonne-energie!

- Een bidsprinkhaan zijn hoofd lijkt op een alienkop.

We blijven nog 3 nachten in Chiang Mai en proberen de fotos van de trekking morgen op het net te zwieren!

Sawadikaaaaaa

Karen $ Jort

Sanne

Oh wat een leuke ervaringen toch allemaal :)
Leek me heel leuk die 3daagse! Ik blijf het zeggen: ik ben zo jaloers!
Zo'n olifantenreis, zalig zalig en kei spannend!
Veel plezier daar nog! En ik volg jullie zeer zeker!

Weetjes van België:
- Het is de finaleweek van slimste mens en Steven is door! Donderdag is het dé finale. Dat zal ik zeker laten weten!
- Mijn examen leerstelsels (1ejaarsvak) ging weer niet zo goed.. Ik hoop op een 10! Maar bedankt voor de boodschap, via mama :)
- Hier blijft het nog altijd koud en regenachtig! Wees maar blij dat jullie in die warmte zitten! (en zie je wel dat het kan afkoelen Karen??)
- Morgen is het SO YOU THINK YOU CAN DANCE! Yes 1 keer ben jij jaloers, ipv ik op jullie!
- Nog 8 dagen en voor mij kan de vakantie ook beginnen!

Ik beeen heel blij voor jullie dat het daar zo leuk is!
En tot snel!
Ik ben al benieuwd naar de foto's!
groetjes xxxx

papa

Blij dat alles zo goed verloopt, je maakt me bijna jaloers alhoewel zo ver!!!
Opa heeft toen ook zon net kostuum gekocht echt een aanrader maar denk eraan je moet nog een eind en wie weet wat gebeurt er met jullie bagage!!! Iets opsturen vanuit die landen is niet zonder risico, nonkel Luc heeft vroeger weleens een lege container aangekregen
Veel plezier en tot later
xxx

papa

sanne ipv brieven te sturen zou je eens niet aan studeren denken Ha Ha ha

Liselotte

Lieve Karen en Jort!
Zo te zien missen jullie het thuisfront zelfs geen beetje! Groot gelijk hebben jullie! Verhalen met woorden als 'in een watervalleke gezwommen', '35 graden' en 'watergevecht' laten ons het grijze en regenachtige weer van hier toch ook heel even vergeten! Jullie 3-daagse klinkt weer zo fijn! Zoveel leuke ervaringen op zo'n korte tijd al!

Hebben jullie al een goei kleurtje?

Dikke knuffel!

Joris

Haaaa Jortje en Karen!
Hoe graaf is da, op nen olifant :)....
Juist mondeling exaam gehad. Man, man khad weer veel stress; Karen gij weet hoe dak dan ben he... Maar toen ik de professor zijn bureau binnenstapte, kwam er alles echt vlot uit. Ben er dus door.
Nu nog 3 exaampjes. 1 overmorgen al terug en dan Maandag en Vrijdag.... pfffffff
Ma swat! Blij om nog is iets te horen, ik vond het al verdacht lang duren :)
Grtz de kleinste

nonkel Frank en tante Arlette

Schitterend, allemaal goed nieuws en geweldige verhalen en ervaringen te lezen.
Ga zo door

gr en xxx

moekeske

ziet

dat zag er allemaal weer zeer plezant uit geniet er van klein vraagje waar jullie zeker nog niet aan moeten denken wanneer zijn jullie terug innovember of december? ivm ons feestje voor de zaal vast te leggen zo dat jullie er zeker bij kunnen zijn

at

Lore

En als je het niet koopt, doe het gewoon even aan en trekt er nen foto van! ook een blijvende herinnering :)
amaaaaaaaaaaai en ik ben de zoveelste jaloerse persoon hier! Maar laat u nie doen, dan hadden wij ook maar zo'n reis moeten plannen (of gaan plannen), geniet ervan!!!!!!!!!!!

Olivier

Hey Jort en Karen,

Jullie hebben het duidelijk naar jullie zin...
En zoals zovelen moet ik ook toegeven dat de jaloezie begint op te flakkeren als ik jullie zo hoor.
Die olifanten, festivals, tempels bezichtigen, onder watervallekes gaan zwemmen en de volledige trektocht klinkt allemaal super.
We zullen ongetwijfeld nog zulke dingen te horen krijgen, ik kijk al uit naar jullie volgende verhaal!

Nog enkele weetjes:

Seppe Smits is Wereldkampioen Snowboard in de Slopestyle en won brons bij de dicipline "Big air".

We hebben nog geen nieuwe regering.

We gaan nog lang moeten wachten op een nieuwe regering, maar geen zorgen want de volgende stemming zal jullie toch voorbij gaan.

De belspelletjes op tv zijn opgedoekt! De mannen van de "Neveneffecten" (nu "Basta") zitten daar voor een groot deel tussen.

Menig skioord in de Franse Alpen hebben last van te weinig sneeuw waardoor vele liften/pistes gesloten zijn. En ik heb schrik dat het eerder modderboarden dan snowboarden zal worden binnen 2 weken.

(Studie)groeten,

Olli

Jort

Mama,
we zijn "normaal" terug in november!
Groetjes
Jort

Jort en Karen

De foto op onze startpagina is er ook eentje van de trekking! Van de zonsondergang in Kupkap!

Sanne

KAREN en JORT!
De So you think you can dance show was écht helemaal geweldig! Niets kon het overtreffen!
DANKUWEL!
Het was echt méga méga goed! Zo'n ambiance, kei zalige muziek, en zotgoeie dansen!
Angelo van vorig jaar was er ook bij!
(Lorenzo spijtig genoeg niet, zat in Italie, dat was nen tegenvaller, maar het was toch TE GOED!)
Hanne vond het ook echt heel leuk :)

Op't einde een minuut vol euforie!
We mochten alle kandidaten aanraken, kussen, knuffelen! Wij meteen op Eldrick af en Caggie! GEWELDIG!

Echt een optreden om jaloers op te zijn!

Karen

oooo spijtig van lorenzo! maaaar wel zalig dat jullie die aangeraakt hebben, haha!