JortenKaren.reismee.nl

Puerto Madryn

Holaaa!

Maandag kwamen we in de namiddag aan in de hostel die we al geboekt hadden. Puerto Madryn is een toeristische trekpleister en het hoogseizoen begint zo stilletjes aan dus boekten we iets vooraf! Toffe hostel en ook al meteen veel volk ontmoet. Het was precies een hostel van de lage landen. We hebben wel 12 belgen en 1 hollander ontmoet hier :)

Die dag al eens het strand gaan checken en een wandelingetje gemaakt op de pier. Het was een warme dag en de bottinnen en jas werden al snel vervangen door sleffers en marcelleke. Zalig! 'S avonds nog een gezellige avond gehad met enkele andere hostelgasten.

Dinsdag was er een kleine storm voorspeld met zware windstoten. Eigenlijk zouden we die dag graag een boottochtje gedaan hebben, maar dat werd dus in de hostel afgeraden. Uiteindelijk bleek dat de storm reeds in de nacht was gekomen en vanaf de late voormiddag was het opnieuw een mooie dag. Wij samen met Tom en Nora van de hostel een strandwandeling gemaakt. De surfers gecheckt, een dode walvis op het strand tegengekomen en een groep flamingo's heel de tijd toertjes zien vliegen boven de zee. Het was wel opmerkelijk dat de eerste walvis die we zagen in Puerto Madryn meteen een dode was ;)

Woensdag werd er geen wind verwacht dus wij een boottocht geboekt om de walvissen van dichtbij te gaan bekijken. Dat was dan ook de reden waarom we in Puerto Madryn waren. In dit seizoen kan je walvissen, pinguins, zeeleeuwen, zeehonden, .. zien! We trokken met de lokale bus van Puerto Madryn naar Puerto Piramides, dat de uitvalsbasis is om de boottocht te starten in de baai van peninsula Valdes. Eerst maakten we nog een wandelingetje naar een strand waar zeeleeuwen zaten. Daar zagen we ook al onze eerste walvissen. Machtig gevoel! Die beesten zijn echt ontzettend groot! Zot! Maar ook de zeeleeuwen waren indrukwekkend. De mannetjes zijn ook best groot en het is geweldig om hun geluiden te horen en hen te zien zwemmen. Het was best warm en de wandeling ernaartoe was hierdoor wat zwaar, mede ook omdat we snel terug moesten zijn om onze boottocht van 14u te halen. Maar we hadden geluk en zowel op de heen-en terugweg was er een auto die ons meenam, zodat we niet het ganse stuk moesten wandelen. Nadien was het de tijd om de boot op te gaan. Eerst ontmoetten we nog Kevina, die we in Brasil al twee keer waren tegengekomen zon goeie 2 maanden geleden. Grappig hoe je dezelfde mensen terug tegenkomt! De boottocht was GEWELDIG. Die walvissen kwamen echt dichtbij. Vanaf de motor werd stilgelegd kwamen ze echt rakelings voorbij de boot. We hebben wel enkel vrouwtjes met hun baby's gezien. Maar geen erg, want de vrouwtjes zijn groter dan de mannetjes bij deze zuidkapers, dus impressionant was het zeker! Jort zag ook een sprong. We hadden ook echt veel geluk, want plots kwam er ook een groep van zo'n 15 dolfijnen aangezwommen. Ze waren super nieuwsgierig en waren de hele tijd met onze boot aan het spelen. Ze zwommen er langs, eronder,... Zalig om te zien! Ook zagen we nog wat pinguins en zeehonden zwemmen. Wat een tocht! We waren ontzettend onder de indruk. Nadien nog met Kevina en een ander koppel dat we hadden ontmoet, nagepraat met een pintje aan het strand. Zij bleven allen in Puerto Piramides slapen (hadden wij ook beter gedaan) maar wij moesten diezelfde avond terug naar Puerto Madryn. Toen we onderweg waren naar de bushalte, zagen we net een Frans koppel met de auto vertrekken en besloten hen te vragen of we mee mochten. Zo hadden we ook nog een gratis ritje terug naar Puerto Madryn. Die dag was zeker een van de hoogtedagen hier in Argentinië, of misschien wel Zuid-Amerika ;) We hebben ook echt goede filmpjes kunnen maken :) Maar kunnen dit pas laten zien als we thuis zijn! Uploaden hier gaat te traag!

Vandaag nemen we de bus naar Buenos Aires, opnieuw zo'n 20 uur, maar het is de laatste lange afstandsbus, want het is onze laatste bestemming. Zullen daar wel nog kleine uitstapjes doen, maar geen verre afstanden meer. De tijd gaat steeds sneller en sneller.. Voor sommigen is het misschien aftellen tot we thuis zijn, maar wij zijn al aan het dromen van een volgende grote reis :)

Ciao!

Jort en Karen.

Weetjes over de walvissen:

- de vrouwtjes kunnen tot 15-17 meter worden
- de baby's blijven zeker het eerste en soms ook het tweede levensjaar bij de mama om alles te leren. Elk vrouwtje heeft slechts 1 baby.
- Ze kunnen ongeveer 50 ton of meer wegen
- Ze leven enkel op het zuidelijke halfrond
- ze hebben de grootste ballen van alle dieren in de hele wereld: 1 testikel weegt rond de 500 kg :)

Joris

Jort en Karen geniet daar nog van de laatste dagen. Neem een mooi afscheid van de prachtige reis die je hebt gemaakt. Wij zullen je hier in ons Belgenlandje met open armen ontvangen!!

Felien

WWOHHOOWWWW 500kg voor enen bal. Dat wist ik niet!