JortenKaren.reismee.nl

El Calafate

Buenos Dias Amigos,

Ondertussen, zondag 23/10, zitten we in een trailerke ergens in El Chalten, het trekkersparadijs. Tijd om jullie even te updaten over El Calafate.
In Calafate zijn we aangekomen donderdag na de langste busrit van onze reis, 26 uurs. Eigenlijk viel dit best wel mee, na 9 maanden went het wel!

Diezelfde dag hebben we niet veel gedaan buiten in de hostel gezeten en bijgepraat met Martin, de Brit die we eerder in San Agustin zijn tegengekomen.
Het hostel was supercheap, een 25pesos/persoon/nacht. Dit was dus tot hiertoe het goedkoopste hostel van heel Argentinië en we kregen hiervoor zelfs 2 privé-bedden in een kamer van 4 bedden, laagseizoen!! Die avond gezellig kletsen en drinken met Martin en nog een ander Chileens-Canadees koppel.

De volgende dag wat uitslapen en daarna richting Laguna Nimez, een vogelreservaat aan de rand van de stad met flamingo's, ganzen, eenden, andere watervogels,... We vonden de inkom (20 pesos) wat duur en besloten dan maar rond het reservaat te wandelen en verder richting de playa, we zagen immers genoeg zo. Bij het meer waait het zeer krachtig met felle windstoten. Ik (Jort) zie er wel een markt voor extreme freestyle-windsurfers, die de koude van het meer - het is tenslotte een gletsjermeer - aankunnen!
Na deze korte uitstap even terug langs de hostel voor een late lunch met Martin. Hij vertrok daarna richting El Bolson voor enkele daagjes. Na de lunch besloten wij nog een wandeling te maken langs Lago Argentino richting enkele ijsbergen, die door zeer harde wind enkele dagen voordien waren afgebroken van de Upsalla-gletsjer en tot daar gedreven waren. We wandelden door de pampa tot aan een uitstekende rots, waar we moeilijk voorbijkonden. Geen ijsbergen van dichtbij gezien dus, maar de wandeling op zich was wel aangenaam.

Zaterdag stond de uitstap naar de Perito Moreno gletsjer op het programma! De eerste uitzichten vanuit de bus waren al indrukwekkend, maar vanaf dat je daar echt dichtbij staat, besef je hoe immens de gletsjer wel niet is! Er zijn verschillende looppaden aangelegd en je kan de gletsjer daarom vanuit verschillende hoekpunten bekijken. Constant hoor je de ijsrivier kraken en af en toe is er eens een grote blok ijs die in het water valt. Dit meemaken van dichtbij is een machtig gevoel! De gletsjer is 60 meter hoog, 5 kilometer breed en een 30-tal kilometer lang.
De meeste gletsjers in de wereld smelten en trekken zienderogen terug, maar de Perito Moreno gletsjer wordt aanschouwd als een stabiele. Hij groeit tot 2 meter per dag, maar er breken elke dag 10-tallen stukken ijs af. Diezelfde dag moesten we in El Calafate nog onze inkopen doen voor El Chalten. Omdat het daar meer dan het dubbele zou zijn! We konden meerijden met de eigenaar van onze hostel die zondagmorgen naar El Chalten reed om zijn zoon te bezoeken, vriendelijke mens!!
Ziezo, het begint steeds meer en meer op te korten...

Groetjes
Karen & Jort.

tali

geniet van elke dag...
ik ben benieuwd naar de verhalen (int echt :) )
dikke zoen

Dorien

Bangelijke verhalen!!! Een maand is veeel te kort..blijf wat langer en zorg voor meer leesvoerv;)! Karen en Jortje, de pintjes zullen klaarstaan in de Zwaluwstraat eh!!! Haalt uw agendake al maar boven: 27 nov huisverwarming!

Sanne

Haha Dorien, ik denk da die in Argentinie al genoeg wijn en bier hebben gedronken, amai amai! :)

Tooooot snel! Welke datum kom je juist thuis? Ik kijk er naar uit!

robert

hi jort en karen, lees net in de volkskrant wat jullie is overkomen over jeroen hendriks......wij hebben in 2007 hetzelfde meegemaakt. wat een acteur he?! heb destijds contact gehad met ambassade en die hebben berichtje op site geplaatst. ik kom nog wel eens in argentinie voor werk en net als bij een gestolen fiets ben ik dan altijd aan het zoeken naar onze bolle b-acteur. anyway, moest erg lachen om bericht en hoop dat jullie dat ook (gaan) doen. fijne reis! robert, http://twitter.com/#!/adamgraffiti

Karen

Huh? Staat dit in de volkskrant? Daar weten wij niets over?

Als je in Mendoza bent, hij zit bijna dagelijks in het park :) Kan je hem daar gaan zoeken!

Groeten