JortenKaren.reismee.nl

Salta - Cachi - Salta

Beunas tardes,

Sewwens weer de nachtbus op naar een nieuwe bestemming, dus tijd om jullie te vertellen over de laatste 6 dagen!

Zondag kwamen we dus aan in Salta. Omdat we echt KAPOT waren van de zot lange reis, hebben we die dag niets speciaals gedaan. Salta al eens een eerste keer verkend, ietske gaan eten en voor de rest op de kamer gebleven. We hadden ook van Rik en Philippa heel veel nieuwe films en seriekes gekregen, dus we hadden wat nieuwe laptopvoer :)

Maandag bezochten we de lokale markt, waar we eens zalig lekker en goedkoop eten konden kopen! We proefden er ook de empanadas(gevulde 'koeken' met vlees of kip, ofwel uit de oven, ofwel gefrituurd), die zogezegd in salta de lekkerste zouden zijn! Ze waren inderdaad overheerlijk, maar er kan toch niets op tegen de saltenas van bolivia! In de namiddag zelf ook een siesta genomen. Ze nemen de siestas hier zeer serieus en buiten zelf een siesta doen of op een bankje op de plaza zitten, is er hier dan ook echt niets te doen van grofweg 13u tot 18u! Omdat we toch zo lang niet in de kamer konden blijven, met dit goeie weer, zochten we een terrasje dat wel open was! En zo dronken we een biertje of twee met wat aperitiefhapjes, tot de siesta over was. We bezochten nog de casa de cultura america en wandelden door de straten, voor we terug hostelwaarts gingen om ons eigen potje te koken.

Dinsdag namen we de bus naar Cachi, een kleiner dorpje zo'n 4 à 5 uur verder van Salta. Het was een stoffige busrit, maar wel in een prachtige omgeving! Cachi is een gezellig dorp en we vonden al gauw een hostel. Toen we ons potje wilden koken, checkten we de keuken en er stond NIETS van gerief: geen potten, pannen, borden, bestek, ... Nochtans hadden we gevraagd of we de keuken mochten gebruiken om te koken en kregen hier een duidelijke 'si claro' op terug. Vanaf nu dus weer elke keer goed de keuken checken voor we een hostel nemen. We vroegen haar toch achter wat gerief en ze ging 1 pot, 2 borden en wat bestek brengen. Nu goed, die avond daar niets meer van gezien, dus maar een pizzake gedeeld in een naburig restaurantje.

Woensdag wilden we de omgeving verkennen. We dachten immers dat er wel wat wandelmogelijkheden waren en waren ook precies om dichter bij de natuur te zitten, naar cachi gekomen. Nu goed, in de voormiddag deden we dan ook onze wandelschoenen aan en trokken we naar een uitkijkpunt over de stad, aan de cemeterio. Het was een mooi zicht en een uitgelezen kans om een kaarsje te branden voor de grootmoeders, maar we zagen ook al meteen dat de omgeven natuur heel kaal en droog was. Voor ons niet echt uitnodigend voor een langere wandeling en ook zagen we niet meteen echte wandelpaden, buiten de weg waar de auto's reden. Dus keerden we daarna terug naar de hostel en maakten we een lekkere portie fruitpap (een lekker herontdekt gerecht :) ) en lazen we de rest van de namiddag nog wat. Tegen de avond gingen we naar de wijnbar en proefden we een wijntje van in de buurt! Super lekker!! Nog gekookt in de hostel om nadien bij enkele duitsers en zwitsers te gaan zitten, die ook in onze hostel zaten. Het waren studenten, die in Cordoba studeerden. Even later kwamen er ook nog Argentijnse vrouwen bij zitten. Het was een heel gezellige boel bijeen, met de ene fles wijn na de andere!

De volgende dag voelden we de vorige avond serieus in onze kleren zitten :) jaja, nog eens 'weggaan' met studenten. We zijn het niet meer gewoon! Die dag dus alles rustig aan gedaan, zoals het ook hoort in Cachi. Wat gekookt, gelezen, filmpje gezien, op bankjes gezeten, ...

Vrijdagochtend namen we de bus terug naar Salta. In de namiddag nog wat in de hostel vertoefd en al eens een eerste blik gegoten op de openstaande vacatures en appartementjes, ajajajaj dat wordt nog wat! Maar nog niet teveel aan denken, nog een goeie anderhalf maand genieten. 's avonds hebben we lekker zelf gekookt. We ontdekten een supermarkt die super groot en modern was. De lokale kruidenierkes zijn zalig, maar eens je de luxe gewoon bent geweest van in België te kunnen kiezen tussen verschillende producten, kan een grote supermarkt met veel keuze ook wel eens deugd doen.

Vandaag chekten we uit in de hostel en bezochten we het MAAM museum, waar één van de drie lichamen tentoongesteld worden van kinderen die in de inkaperiode 'geofferd' zijn. Eigenlijk is offeren een verkeerde naam, want de inka's doodden de kinderen niet, ze verdoofden ze met alcohol en graafden ze in in een berg (op de hoogste bergtop hier in de buurt, 6730 meter), omdat ze geloofden dat ze niet dood zouden gaan, maar met de voorouders in contact zouden komen. Het zijn de best bewaarde mummies ter wereld, ze zijn meer dan 500 jaar oud en ze waren inderdaad angstaanjagend goed bewaard. Dit omdat ze in de berg, waar het vriezend koud is, bevroren waren.

Ziezoooo, nu op naar San Juan, een 16uur durende busrit, ajajaj!

Besos,

Jort en Karen.

talitha

wat een omgeving! geniet nog met volle teugen want tbegint te korten he!! (goed voor ons natuurlijk) tot snel!!

zoen