JortenKaren.reismee.nl

Rio de Janeiro

Boa Noite,

Momenteel zitten we in een degelijk hotel met goede internetverbinding op de kamer in Curitiba, dus hier kunnen we rustig de tijd nemen om jullie alles te vertellen over Rio!

Na een vlucht van een 2-tal uurtjes arriveerden we bij zonsopkomst in Rio. Vanuit het vlegtuig konden we al zien hoe groot de stad was. Ook zagen we een eerste glimps van de Cristo Redentor en vlogen we rakelings over de Pao De Acucar om te landen op de Santos Dumont vlieghaven. Niet de internationale luchthaven, dus het historisch centrum was vlakbij en dus ook een goede metroverbinding naar Ipanema. Onze Pousada bevond zich in de favela Cantagalo. Deze ligt op de heuvel tussen Ipanema en Copacabana. Moe van al de trappen kwamen we hier aan en we werden enorm hartelijk ontvangen door Ligia, de gastvrouw. Ook het uitzicht van op het dakterras was prachtig en we kregen ook direct een ontbijtje aangeboden. Dit hadden we allebei echt nodig na een lange, slapeloze nacht! We sliepen in een appartement met eigen keuken en badkamer en alles was tip-top in orde. De komende 6 nachten voelden dan ook aan als thuiskomen in ons eigen appartementje :)

De eerste dag, woensdag 31/08, hebben we vooral veel geslapen, om tegen de avond naar de Zona Sul te gaan (de lokale supermarkt, die er bijna op elke hoek van de straat te vinden is). Zalig om nog eens van je eigen potje te kunnen genieten.

Donderdag op tijd op gestaan, om meteen de bank te gaan opzoeken, zodat we wat bankzaken konden regelen. Konden immers al 3 dagen geen geld meer afhalen (door fouten van de bank in België) en hadden nog een openstaande rekening bij de pousada in lencois plus het appartement in rio moesten we ook nog betalen en natuurlijk hadden we ook nog graag iets te eten gehad. Ampetant! Na 3 uurs aan de bank gewacht te hebben, kregen we hetverlossende telefoontje van de mama dat het in orde moest zijn! En dat was het ook. Al een geluk, want zonder geld in een land waar je niemand kent, is toch niet alles! Nadien gaan ontbijten op appartement om in de namiddag ipanema te verkennen, al eens langs het strand geweest, door garota de ipanema (waar het bekende bossanovaliedje 'the girl from ipanema' is ontstaan) gewandeld, nog eens de zona sul een bezoekje gebracht, ... Het weer viel wel niet mee! Grijs, bewolkt en zelfs af en toe een regenbui!

Vrijdag trokken we naar het historisch centrum. We sprongen op de bus van ipanema naar centro en zo konden we onderweg al veel van de stad ontdekken (kwamen door copacabana, botafogo, flamengo). In de Lonely planet stond er een wandeltour beschreven, die je kon volgen om zo langs de bezienswaardigheden geleid te worden en die volgden we dus ook! Het centrum gaf ons verschillende indrukken; een drukke stad, zeer levendig, grote mix van culturen en mensen, veel daklozen, onder de middag veel 'rijke' zakenmensen die gaan lunchen, marktjes, plots een groot groen park, veel muziekwinkels, veel carnavalshops, skyscrapers, maar tegelijk ook gezellige theaters en cinemazaaltjes, ... Ook zagen we het levenswerk van een chileense kunstenaar: Selaron. Trappen vol met verschillende tegels, verzameld uit de hele wereld. Als iemand ooit naar Rio gaat, neem een tegeltje mee vanuit België en hij hangt het er tussen! Tegen 17u namen we de bus terug richting Ipanema. We hadden onze wandeltour voltooid en centro is ook niet bepaald de meest veilige buurt na zonsondergang, meerbepaald omdat dan alle werkende mensen naar hun eigen woonbuurten gaan. S'avonds uiteraard weer langs de zona sul om een lekkere steak met provencaalse saus klaar te maken. Ook hadden we een filmke gehuurd, Biutiful. Super goede film, wel een erg drama, maar echt een aanrader!

Zaterdag was het Karens verjaardag! Na een lekker ontbijtje, trokken we naar de botanische tuinen. het was nog steeds overtrokken en grijs, maar toch kochten we een picknick en picknickten we tussen de superhoge palmbomen en ander moois! Op het einde van onze wandeling, begon de zon er door te komen en trok het plots helemaal open! Het ideale moment dus om naar de Cristo Redentor te gaan, na eerst nog een korte stop aan de paardenrenbanen. Beneden aan de corcovado (de heuvel van 710 meter waar de cristo op staat) stond er veel volk. We waren blijkbaar niet de enige, die na enkele overtrokken dagen, meteen bijde eerste zonnestralen de cristo wou bezoeken. We namen het treintje omhoog en kwamen bij avondzon boven aan. Prachtig uitzicht!! Op dat moment beseften we beiden weer even, hoe'n zotte reis we eigenlijk wel niet maken en hoeveel we al hebben kunnen zien! We prijzen ons elke dag gelukkig, maar af en toe komt dat volle besef nog eens te boven! We bleven er even staan, tot bij zonsondergang. Na een tijdje begon de hele stad op te lichten, net als de cristo. Maar tegelijk werd het ook heel koud daarboven! Tegen 19uur dan toch maar terug naar beneden, om een bus terug te nemen naar Ipanema. Omdat de ouders van Karen ons tracteerden (vanop afstand), lieten we ons gaan in de zona sul en kookten we zo een heerlijke driegangenmenu bij elkaar: Meloen met serranoham, gevulde tortelinni met een courgette-ajuin-gerookte zalm-kokosmelk sausje en ijs met verse papaya, mango, aardbei, kiwi en twee verschillende soorten meloen, samen met een lekker wijntje! Mmmm.. Toen we dit allemaal verorberd hadden, was het ondertussen al na 23uur. Best moe van de ganse dag op stap, besloten om gewoon op appartement te blijven. Uiteindelijk is uitgaan in Rio ook niet (van waar wij verbleven) het meest gemakkelijke en het meest goedkope (want taxiritjes zijn in de meeste buurten een must owv veiligheid).

Zondag een beetje uitgeslapen om nadien de hippiemarkt te bezoeken op de praca general osorio. Nu goed, hippies hebben we niet echt gezien en bijna elka kraam had de mogelijkheid om met visa te betalen, maar al bij al was het wel een grote en plezante markt! Vanaf nu was het wel echt super weer (35 graden en geen wolkje aan de lucht) dus trokken we naar het strand, Ipanema beach. De zee is er wel echt wild, super harde beachbreak en onderstroming! Elke zondag wordt ook de brede laan naast de stranden (Leblon, ipanema, copacabana, leme) afgesloten, wat zorgde voor een gezellige boel van mensen bijeen: veel skaters, longboarders, fietsers, joggers, ... Het was echt een aangename vakantiedag. ,S avonds heeft Karen haar 'kapsalon' nog eens geopenden Jort zijn haren gewiekt.

Maandag trokken we eerst naar Copacabanabeach. Het was er veel rustiger, maar kwam dit omdat het een maandag was of omdat het een minder geliefd strand is, wie zal het zeggen? Ergens in de namiddag wandelden we copacabana door naar Urca, de buurt waar de Pao de Acucar zich bevindt. Eerst nam Jort nog een duik aan het mooie strandje Praia Vermelha, alvorens we de kabellift ingingen. Het eerste kabelliftje gaat naar Morro da Urca, waar je op zo'n 215 meter al een eerste mooie uitzicht krijgt over de stad. Nadien het tweede kabelliftje in naar de Pao de Acucar, 395 meter. Super mooi uitzicht, alleen zag je ontzettend veel smog in de lucht hangen. Een hele wolk vol uitlaatgassen en noem maar op. Na zonsondergang kwam pas het echte mooie uitzicht met opnieuw de verlichte stad. Prachtig!!

Dinsdag was het al onze laatste dag in Rio, want 's avonds namen we de nachtbus naar Curitiba. Nog wat gechilld op ipanemabeach, over een groenten-en fruitmarkt geslenterd, bij de ponta do arpoador naar de zotte golven gaan kijken, ... alvorens we anderhalf uur op een stadsbus zaten richting de busterminal! Af en toe wat grauwe buurten gepasseerd, waaronder Cidade de Deus! De nachtbus viel heel goed mee en er zat weer maar 13 man op onze bus, dus na enkele uurtjes namen we ieders 2 stoelen ter beschikking.

Nu goed, bekijk maar vlug de foto's om bij dit verhaal een beeld te scheppen van wat Rio te bieden heeft.

Jort en Karen.