JortenKaren.reismee.nl

Lencois - Chapada Diamantina

Bom Dia,

We zitten momenteel in de luchthaven in Salvador! Vandaag om 13u15 de bus genomen van Lencois naar Salvador en deze nacht rond 4u hebben we het vliegtuig naar Rio. We hebben dus nog tijd genoeg om de blog up te daten, weten alleen nog niet of we hier op internet gaan geraken!

Eigenlijk hadden we langer in Lencois willen blijven, er is zoooveel meer te zien in de omgeving, maar de promotie van de vlucht (slechts 40 euro ongeveer per persoon) konden we niet laten liggen, zeker niet als je weet dat de bus meer dan het dubbele kost en ook veel meer dan het dubbele in tijd in beslag neemt. En hoewel we brazilië de max vinden, ons budget kan niet meer te veel tijd aan in brasil en we verlangen ook wel naar argentinië!

Nu goed, vrijdagavond kwamen we dus aan in Lencois, wel met een vertraging. We smeten onze bagage snel in de kamer en gingen op zoek naar een hapje! In Lencois was het op de moment super druk, want het 13e winterfestival was hier aan de gang. Ontzettend veel volk van in de buurt komt daar op af, met het gevolg dat er wel een leuke sfeer hing in de straatjes. Na het eten, nog een concert meegepikt van Sandra da Sá, zeer bekende zangeres uit Brasil die 'musica popular brasiliera' brengt. Klonk best goed, maar omdat we moe waren van de bustrip, zijn we na dit concert naar huis gegaan! Allee ja naar huis, naar den hostel :)

Zaterdag hebben we een hele tijd in de hostel blijven rondhangen, in de hangmat gelegen, verder info gezocht over brasil en argentina, ... Nadien zijn we een watervalletje gaan opzoeken. Het is absoluut geen hoge waterval, maar het leuke aan deze is, dat ze verschillende kleine zwembadjes heeft! Er zat dan ook veel volk. Vanonder aan de waterval zaten vele vrouwen hun was te doen, meer omhoog sprongen kinderen van de rotskes in de zwembadjes en nog iets hoger gingen wij even genieten van de natuur. Tegen vroege avond nog langs de winkel gepasseerd om een pizzake en een flesje wijn te kopen en nadien op ons balkon in de hangmat rustig binnen te werken! Genieten :)

Later de avond trokken we opnieuw naar 'de markt' voor het festival. Eerst zagen we Magary Lord, afrobraziliaanse muziek, was best tof, maar ze kregen het publiek niet echt mee! Velen staan daar met hun bier of flessen sterke drank in plaats van speciaal voor de muziek gekomen te zijn. (wat vergelijkbaar met de turnhoutse vrijdagen misschien?) Daarna kwam Banda Zion, een reggaegroep uit Lencois. Hiervoor waren we eigenlijk gekomen, maar dat viel best tegen! Na enkele nummertjes dan toch maar terug richting de hostel gegaan.

Zondag zagen we eerst in de voormiddag nog een optreden van Orkestra Rumpilezz samen met Letieres Leite. Man, dat was absoluut het beste optreden dat we tot hiertoe al gezien hadden! 20 mannen op het podium waarvan 15 blazers en 5 percussionisten, allemaal profmuzikanten! Ze hadden super goeie arrangementen, ritmes en zaten er steeds boenk op!

Daarna trokken we opnieuw naar de waterval, deze keer met zwemgerief, zodat wij ook een plonske konden nemen. We hadden ons ook voorgenomen om iets hoger te gaan, dus deden we dat en vonden zo een goei plekske met veel zalige natuurlijke zwembadjes. Er zat wel best veel volk, maar het was dan ook zondag! Een ganse dag daar gezeten en 's avonds zelf gekookt in de hostel. De keuken had wel absoluut geen goei gerief! 1 pot en 1 pan zonder handvaten, geen glazen, ... Nu goed, we zijn er toch in geslaagd onze maaltijd klaar te maken en in de keuken ontmoetten we nog een ander koppel, waar we dan samen nog mee aten. Ook zij vertrokken na Brasil naar Argentinië en dus vroegen we Barbara (de receptioniste van de pousada, die een gids is in Patagonië) ons wat tips te komen geven. Ondertussen hebben we 3 pagina's vol tips :) want ze wist heel veel te vertellen!

Nadien in ons bed gedoken, om de volgende dag vroeg aan het ontbijt te zitten. We hadden immers een tourtje geboekt!

Om half 9 vertrokken we, samen met 6 anderen (2 brazilianen, 3 duitsers en 1 canadees) naar de eerste stop: waterval de diablo. Na een korte wandeling arriveerden we en namen we een duik in het zalig verfrissende water. Je kon weer onder de waterval door zwemmen, zalig! Nadien terug het buske in om naar de grot fumaca te rijden. Hier waren enorm veel en heel grote stalagtieten en stalagmieten! Ook zaten we even in het midden van de grot met alle lichten uit, vreemd gevoel want je zag echt niets!! Zelfs na een tijdje (wanneer normaal je ogen wennen aan de donkerte) was er nog steeds niets te zien. Beetje beangstigend ook wel. Buiten dat was het wel echt een prachtige grot! Na een klein uurtje in de grot, stond er almoco (middagmaal) klaar: lekker en veel eten!! Het was weer allemaal in orde.

In de namiddag bezochten we eerst de gruta azul, een grot met binnenin prachtig felblauw water. Doordat de zonnestraal erop scheen, creëerde dit een optische illusie! Daar was ook nog een lagoontje (eigenlijk meer een verbreding van de rivier die de grot induikt) aan met hetzelfde lichtblauwheldere water waar je kon zwemmen en wat snorkelen, heerlijk! Een half uur voor zonsondergang beklommen we ook nog de Pai Inacio, één van de verschillende tafelbergen waarvoor de Chapada Diamantina ook bekend staat. Op de top stond er ons een adembenemend zicht te wachten, werkelijk een fenomenaal zicht over de vallei met de tafelbergen en de omgeving! De zon was ondertussen ook aan het ondergaan en bood ons een waar lichtspektakel aan!

Al bij al een ZEER geslaagde dag, mocht wel voor dat geld! Die avond aten we de overschot van de vorige avond en kropen we lekker vroeg in ons hemelbed. Lencois en de omgeving heeft ons aangenaam verrast, spijtig dat we niet meer van de omgeving hebben gezien. Voor iedereen die ooit naar Brasil gaat, een aanrader!

Maar nu, op naar Rio De Janeiro, la cidade maravilhosa, zoals ze hier zeggen, BENIEUWD!!!

Até mais tarde amigos

Karen en Jort.