JortenKaren.reismee.nl

Salvador

Ooooooi!

Ondertussen aangekomen in Lencois, meer naar het binnenland toe, dus tijd om jullie te vertellen over het sfeervolle Salvador.
De eerste dag in Salvador hebben we niet meer gedaan dan in de straatjes van de Pelourinho rondgeslenterd. We waren dan ook moe van de nachtbus, dus 's avonds na een filmke op tijd gaan slapen. Toen we trouwens van de nachtbus arriveerden in de Rodoviario (busterminal) in Salvador, moesten we nog een bus nemen naar de Pelourinho. We zaten wel een dik uur in deze bus!! Je kan je dus al voorstellen hoe groot Salvador wel niet is, het is dan ook de 3e grootste stad van brasil, na Rio en Sao Paulo! Het heeft 3 miljoen inwoners.
De volgende dag was het een ietwat grijze dag, af en toe serieuze regenbuien. Dus redelijk lang in de hostel blijven rondhangen, onze was ook nog is gedaan (was serieus nodig!) en daarna de pelourinho weer ingetrokken. De Pelourinho is het historische centrum van Salvador waar ontzettend veel cultuur aanwezig is. Overal tref je muziekwinkeltjes, culturele centra, theaters, dans en capoeirazalen, sambagroepen, ... Er heerst ook een Afrikaans sfeertje, op bijna elke hoek van de straat staat er een kraampje om vlechtjes, dreads, ... te laten zetten. Hier wonen dan ook ontzettend veel zwarten, Salvador kent een serieuze slavengeschiedenis en sindsdien (midden 1500) is de populatie zwarten gestegen. Het enige nadeel van de Pelourinho is, dat je na zonsondergang (wat hier al om 18u is) nog maar in een beperkt aantal straatjes kan/mag lopen, owv veiligheid.
Nu goed, we hadden in deze hostel nog eens de mogelijkheid om zelf te koken, want er was een goede keuken aanwezig, dus wij naar een buurtwinkeltje om wat inkopen te doen. We probeerden kokosmelk uit om ipv bv room bij de pasta te doen, en mmm super lekker en zoveel gezonder! Verder die avond nog wat pintjes gedronken, voor we weer de straten in zouden trekken. Het was immers black tuesday, iedereen komt op straat, afrobrazilian vibes weerklinken in de barrekes, ... Toen we nog van ons laatste pintje genoten, hoorden we plots een sambagroep in de buurt. Zonder twijfel liepen we snel naar buiten, want we dachten dat het misschien Olodum zou zijn. (Olodum is een wereldberoemde sambagroep, die gevestigd is in de Pelourinho, ze zijn onder andere bekend door 'they don't care about us' van Michael Jackson). Meteen zagen we een zalig spektakel. Een superenthousiaste sambagroep, niet Olodum maar Swing do Pelo, met een hele menigte erachter, al dansend. Eerst wat gefilmd en afwachtend gekeken om dan mee in de menigte erachter aan te wandelen en dansen!! Nadien even terug naar de hostel, want we waren halsoverkop vertrokken om nadien nog wat rond te lopen en te bekijken wat er te doen viel. Zo uiteindelijk terecht gekomen bij de Praca do Reggae, 3 barrekes met elk hun eigen reggaenummers. Daar zijn we de rest van de avond nog gebleven, hoewel er een rare sfeer hing. We waren de enige blanken/toeristen en voelden ons enorm bekeken, kereltjes die ons cocaïne en marihuana probeerden te verkopen, andere kereltjes die met ons begonnen praten om eigenlijk alleen maar bier af te kunnen schooien, ... Nu goed, negeren en dansen was onze boodschap!
Woensdag was het weer een grijze dag, dus wij met de paraplu op daguitstap. We namen eerst de lift van de Pelourinho naar de lage stad. Wandelden daar wat rond, maar was niet echt veel te zien, dan maar een bus genomen naar Monte Serrat. Er was een strandje, vuurtoren, fort, ... maar het was er vooral heel rustig. Spijtig van het weer, want het zou een mooie picknickplaats zijn geweest. Ergens in de namiddag teruggekeerd naar de hostel, om nog wat te chillen (wat moe na dinsdagavond) en weer ons eigen potje te koken. Die avond was er een optreden in Teatro XVIII van Afro Batá, mix van samba, afrikaanse, braziliaanse ritmes met een vleugje humor. Het was een heel mooi, maar klein zaaltje en hebben genoten van het concert. Wel spijtig dat we echt niets van dat russisch, euhm portugees, begrijpen want het waren humoristische zangers (naargelang van het publiek te horen) Na het optreden terug naar de hostel!
Donderdag was het alweer onze laatste dag in Salvador. We zouden hier wel nog langer kunnen blijven hangen, maar hadden besloten vrijdag naar lencois te vertrekken. Voor donderdag hadden we de Barra op het programma staan. Volgens de locals de mooiste stranden van Salvador. We hadden geluk met het weer want het zonneke scheen. Barra had inderdaad een mooie, maar drukke, strandlijn met op sommige plaatsen hoge golven, veel surfers dus! Er staan ook 3 forten uit de oorlogsgeschiedenis met de nederlanders. Er wat rondgewandeld, op het strand gezeten, .. voor we terug naar de Pelourinho trokken. 'S avonds wilden we ergens een lekkere moqueqa gaan eten, want dit is een typisch gerecht hier van de Bahia-streek. Een adresje gevraagd in de hostel en mmm inderdaad het was lekker!
Vrijdag dan de bus genomen naar Lencois, waar we nu zitten voor weer enkele dagen!
Ziezoooo,
Até mais tarde!
Jort en Karen.

Nicky

Jaloers, jaloers & nog eens jaloers!