JortenKaren.reismee.nl

Cusco

Holaaa,

Amai, in Cusco toch weer langer blijven plakken dan verwacht! Zaterdag kwamen we hier dan aan en zitten hier nu, maandag; nog steeds!

Zaterdag hebben we het stadje wat verkend en zijn we savonds nog eens goed gaan eten (danku oma!).

Zondag was het ons al meteen duidelijk dat het een hele feestweek zou worden. We keken wel bijna twee uur naar een voorbijkomende stoet vol traditionele dansen op de plaza de armas! Was sjiek om te zien. Voor de rest hebben we in de namiddag nog verder Cusco verkend. Het is een super gezellige stad, met nog heel oude huisjes en veel tradiotioneel geklede vrouwen.

Maandag bezochten we onze eerste inkasites. We namen de lokale bus naar Tambomachay en van daaruit wandelden we rustig aan terug naar beneden naar Cusco; langs 4 inkasites. Van deze 4 inkasites (Tambomachay, Puka Pukara, Qenko en Sacsayhuayman) was vooral de laatste ongelooflijk de moeite!! Onderweg tijdens de wandeling zagen we al in de verte een cycloontje aankomen! Wij begonnen deze te filmen en plots zaten we er midden in! Man dat was niet normaal hoeveel wind dat was, in het begin dachten we; oke stil blijven staan en die gaat verder maar uiteindelijk er toch snel uitgelopen! Toch beetje eng, wat moet dat wel niet zijn als dat echt ne reuze tornado is!! Savonds was er op de plaza de armas vanalles te beleven. Optredens; 3d spektakel; zot vuurwerk (het mooiste en grootste dat we ooit gezien hebben). Er kwam ongelooflijk veel volk op af! Er heerste een toffe sfeer!

Dinsdag begonnen we al meteen aan onze tweede daguitstap om inkasites te bezoeken in de sacred valley. Diegene die we nu wilden zien, waren niet echt mogelijk om zelfstandig te doen, dus boekten we een tourtje voor 25 sol per pers. Eerste stop was Pisac, waar we de markt bezochten en nadien de inkaruïnes. Het had echt indrukwekkende terrassen!! We hadden nu deze keer ook een gids mee, dus leerden meer over de inkacultuur. In de inkaperiode kenden ze (owv deze terrassen; die elk op zich een microklimaatje vormden) wel 4000 verschillende soorten aardappelen! Toch zot!! Nadien reden we verder naar Ollantaytambo, een super gezellig dorpje met alweer indrukwekkende inkaruïnes!! Als laatste stond Chincero op het programma. We waren hier pas na 6uur, dus het was al donker, jammer genoeg!! Maar toch zagen we nog voldoende hoe, ook hier weer, de prachtige bouwstijl van de inka's nog zo intact was! De sacred valley was echt wel de moeite! Indrukwekkend hoe de inka's hun steden opbouwden. Vooreerst keken ze ad top van de berg naar de sterren. Omdat ze sterk geloofden in de kracht van de band tss aarde en heelal, kopieerden ze de vormen die ze zagen id sterren naar de aarde. Zo zagen ze bv een condor, lama, .. in de sterren en bouwden ze de steden ook in deze vorm op!

Woensdag trokken we er weer op onszelf op uit! We namen een lokale bus richting Maras-Moray. Waar we werden afgezet, begonnen we aan onze wandeling. Bijna iedereen doet dit per taxi, minibus, .. maar de natuur is er zo prachtig dat we wilden wandelen! We wandelen zo'n 12 km naar de inkasite van Moray. Het was een prachtige wandeling, tussen de bergen, door velden, ... Ook Moray was weer verbazingwekkend! Prachtg staaltje terrassenwerk. Na Moray te bezoeken, begonnen we opnieuw aan onze wandeling terug! Onderweg ook heerlijk gepicknickt met mooie uitzichten!!

Donderdag was het Corpus Christi, opnieuw een reden voor processies en stoeten door het centrum van Cusco! Deze keer een meer bedroefde sfeer en minder ambiance dan bij de andere stoeten. Maar dat is dan weer het verschil in feesten tss de katholieke feesten en de traditionele feesten. Voor de rest die dag ook nog wat rondgeslenterd door de stad. Op elk pleintje was er iets te doen. Verschillende markten, dansvoorstellingen; maar vooral heeeel veel mensen! Ook werd er die dag overal cuy (cavia) of gevulde kalkoen gegeten. We hebben nog steeds geen cavia geproefd, maar denken dit eerlijk gezegd ook niet te doen!

Ziezooo, hier ronden we het verhaal even af. Machu Picchu beschrijven we in een volgend verhaal, want anders wordt het te langdradig voor jullie misschien :)

Ciao Amigos!

Jort en Karen.

(Trouwens voor de geintereseerden: Mirador Lodge (onze hostel) is een aanrader. 30 of 40 soles per nacht)

Dorien

Zo saai, dom; stom, belachelijk lelijk en onterecht dat jullie geen CUY willen proeven!!! ;) bij deze wordt dit geserveerd bij aankomst in Belgie!!!!!!!:) hahahaha