JortenKaren.reismee.nl

Pisco- Huacachina

Buenos Dias!

Zondagavond namen we de nachtbus van Trujillo/Huanchaco naar Lima. Het was de laatste keer dat we Dorien en Miguel zagen voor we terug met z'n allen in belgie zijn! We hadden wat vertraging met de bus, want het was maandagochtendspits in Lima. Toen we aankwamen, wandelden we naar een volgende busmaatschappij om daar de bus te nemen naar Pisco! We reden met Flores, maar zullen dit niet gauw meer doen. De bus stonk naar alles wat je niet wilt rieken en liep ook vertraging op door de duuuzend stops die ze maakten! Ook was communicatie allesbehalve, we werden gewoon op de panamericana, grote baan, gedropt en moesten zelf snel ontdekken dat we via daar naar pisco konden! Nu goed, we waren er veilig aangekomen!

Uiteindelijk kwamen we dan rond half 1 aan in Pisco. Pisco is een stadje dat enorm te lijden heeft onder de vele aardbevingen die er daar plaatsvinden. Het is een hele actieve seismische spot.Laatste aardbeving was in 2007 en had8.0 op de schaal van richter, hier zag je de gevolgen nog van. De meeste huizen hadden geen dak en de kerk was nog steeds in opbouw. Ook wordt er veel diefstal en criminaliteit gerapporteerd daar. Owv deze redenen kozen we om hier te slapen in een fatsoenlijk, iets duurder, hostelleke. En amai, twas inderdaad echt een goei hostel met een zalige keuken! Ook kregen we een Pisco Sour (eentypisch alcoholisch drankje van Peru)als aankomstdrankske.

Dinsdag trokken we er op uit naar de Ballestas Islands en het Nationaal reservaat van Paracas. Eigenlijk de reden waarom we in Pisco waren beland. Eerst met de speedboot naar de Ballestas, waar duuuuuzenden vogels(Jan vanGent, pelikanen, meeuwen, peruvian boobies,...)ons zaten op te wachten. Duuzenden vogels betekent duuzenden kilos kak, die ze dan gebruiken als meststof. Het is alsof je in een national geographic movie beland was. Ook zagen we pinguins, zeeleeuwen, dolfijnen, ... Van de dolfijnen staat er een filmke opJort zijn facebook.De zeeleeuwen waren wel echt niet met z'n allen aanwezig, maar ze zijn ah emigreren naar ander eiland owv voedselgebrek. Karen was wel wat slecht op den boot, werden nogal meegesleurd door hevige golven!
Nadien trokken we naar Paracas met het buske. Het is alsof je plots in woestijngebied terecht komt;, wat het ook is want het is de tweede droogste plaats van zuidamerika, na de Atacamawoestijn in Chili! Het was er echt prachtige natuur met mooie stranden en rotsformaties. Ook hier waren er wel wat gevolgen van de aardbeving.

Woensdag trokken we verder naar Ica (busrit van 1uur)om dan eentaxi te nemen naar Huacachina. Dit is een oase tussen de zandduinen, waar enkele huizen en hotellekes zijn. We boekten meteen een tourtje voor die dag. We vertrokken om 16u op het grote buggy en sandboard avontuur. Man man man, nooit gedacht dat die buggy's zo snel zouden kunnen gaan! Het was 2 uur pure adrenaline met een ietwat hese stem van het kressen nadien :) Ook het sandboarden was tof, maar toch moeilijk aangezien het zware houten planken zijn id vorm van een snowboard, dus bochten maken was moeilijk! De laatste berg gingen we niet meer rechtstaand naar beneden, maar op onze buik. En howlaa dat ging supersnel!

Donderdag vertrokken we om 10uur naar verschillende wijnbodegas, waar we wijn en pisco konden proeven. Ica staat bekend om zijn wijngaarden (een van de restantjes van de spanjaarden). Was wel weer een spaanse gids, maar waren samen met 4 Fransen dus zij konden voor ons vertalen! Nadien nog samen iets gaan eten en was heel gezellige uitstap! In de namiddag zijn we nog bootje gaan varen op de lagoon, dit kregen we gratis bij ons hostel. Ook hier vergezelden we de Fransen. Nadien vertrokken zij en reisden al verder richting Cusco, wat voor ons de volgende dag op het programma stond. Die avond zijn we nog door het bed gezakt! Hulp moeten gaan inroepen om het te laten maken, was lachen.

Vrijdag was het weer inpakdag want vertrokken die avond met de 16 uur lange busrit naar Cusco. (was trouwens een superluxe bus, Tepsamaatschappij) Die dag nog wat gechilld op de zandduinen, ah zwembad gelegenen spaans geleerd.

Ondertussen zijn we in Cusco, waar we wel een weekje blijven hangen voor Machu Picchu, IntiRaymi festival en de mooie omliggende natuur en incacultuur!

Ziezoooo nu zijn jullie weer bij!

Gelukkige vaderkesdag trouwens (In Peru wordt deze vandaag gevierd en niet zoals in Belgie vorige week)

Hasta Luego!

Jort en Karen

Dorien en Seb

Hey Karen en Jort,

zo'n prachtige foto's (vooral van Lagoon 69). Wij kijken er super hard naar uit om ook te kunnen vertrekken. Als je goede hostels/restaurants bezoekt, mag je altijd de naam ervan eens vermelden op je blog! Veel plezier daar nog. Wij blijven jullie volgen!

Groetjes

Nicky

hihi door het bed gezakt, 'k zien het al gebeuren & dan nog hulp gaan vragen, haha.
Ben dit weekend naar barcelona getrokken, naar sonar festival ! Mannn, da was echt zooo vet .. Volgend jaar echt met iedereen naartoe, gigantische zotte locatie. Katy B, MIA, Dizzee Rascal, Redlight ft ms dynamite, Munchi, .. gezien. Echt de MAX ! Zaterdagnacht terug in thout aangekomen en zondag naar festival mundial geweest, daar ook weer verschillende dingen gezien, oa Moby - wat echt ook heel vet was. Dus wat een feestweekend ! Ik ben geen BOMMA meer, yessss ..
Alle, ik mag ullie ook is een keer up to date houden eh. Hier met de kids nog altijd alles in orde, ben nu wel kapot maar we kunnen da aan. Er is weer veel te doen dezen tijd, volgend weekend echt kiezen .. tsn couleur cafe, afro latino of een feestje in Herentals. Heeeelp! :) Alle guys, geniet ervan zou ik zo zeggen maar zowiezo doet gullie da al. Fun fun fun! kus.

Jort en Karen

@ Dorien en Seb: Waar gaan jullie precies naartoe; want anders mailen we eens ofzo met wat specifiekere tips!!
@Nicky: Man man man wat een zalige feestjes tegenwoordig allemaal.. Jort zegt dage naar afro latino moet gaan en ik vond couleur cafe echt altijd niet normaal tof!! en herentals ken ik nie, maja kweet ook niet wat het allemaal kost enzo! Ga je nu eig volgend jaar ook nog op het ene kindje passen of? en wie wordt nu de volgende bresser? x..

Nicky

Vrijdag ga ik naar couleur cafe ! (patrice, method man & red man, ziggy marley, ..) Zaterdag weet ik nog niet. Feestje in Herentals is met Giraffe sound, bong productions etc. Das gratis ;)
Haha bent ge de naam van dat ene kindje vergeten? Milou. En Flores is er nu bena ook elke dag bij. Men contract loopt tot 1 september denk ik maar gisteren vroeg anne of ik het zag zitten om daarna, tot en met november, ook nog wou oppassen maar dan enkel in de vm of nm omdat die dan ook naar school gaat eh. Hangt er vanaf of ik dat kan combineren met iets anders want anders ga ik te weinig verdienen .. Ik heb hier en daar al wel echt goeie vacatures gezien dus ben ook wel aan het solliciteren op verschillende dingen nu. Alleen weet ik nog niet zo goed wat ik volgend jaar wil doen. Och, ge kent me wel he. De eeuwige twijfelaar zeker! De volgende bresser is LORE KUSTERMANS. Dus da wordt ook zalig! Goed siss, doet da goed daar! Ben nog steeds JALOERS .. Och nog een paar maanden (en de tijd vliegt dus) en we zitten samen in BRAZILIE, Yessssszzzzz! Kus

mama k

ik kom via den blog tenminste nog te weten wat mijn kids zoal doen en nog gaan doen, :-) grapje hé kids zie jullie allen graag xxx