JortenKaren.reismee.nl

Cajamarca

Holaaaaa amigos!

Terwijl we hier aan het wachten zijn tot de laptop helemaal geladen is ( in kamer is er geen normaal stopcontact en zitten nu id hal), zodat we later de avond een filmke kunnen zien, schrijven we hier al weer een update over onze zaaaalige reis!

Van zaterdagavond tot dinsdagavond zijn we voor een tweede keer Dorien en Miguel gaan bezoeken in Huanchaco. Het was weer een zalige tijd, lekker samen koken of restaurantjes opzoeken. Goed gelachen en ook Huaca del Sol en del Luna bezocht (deze was enorm de moeite, het zijn tempels uit de mocheperiode, pre-inca. We hadden wel een spaanse gids, maar hij probeerde ons goed te betrekken en al bij al verstonden we hem best goed, alleen op vragen konden we niet goed antwoorden, hehe)

We zijn nu in Cajamarca, het noordelijkste punt dat we zullen doen in Peru. Het is een stad in de bergen ( 2720 meter), maar hebben hier totaal geen last van de hoogte! De cola smaakt ook weer normaal :) Waarschijnlijk omdat er geen omringende hogere bergen zijn hier.

We zijn hier woensdag aangekomen in de vroege ochtend, om half 5 snachts was de bus al gearriveerd. Omdat we wisten dat we geen kans maakten op dat vroege uur een hostel te vinden en ook omdat we toch niet zo graag taxis in de nacht nemen, bleven we nog een uurtje wachten in de office van de busmaatschappij. Eenmaal in het centrum aangekomen, was het niet al te simpel om een hostel te vinden. Middenklasse was er niet, ofwel kei sjieke sterrenhotels ofwel ietwat schrale hostellekes. Wij zitten in de laatste categorie, Hospedaje Manhattan :) Die woensdag eerst nog wat geslapen tot de middag en in de namiddag het stadje wat verkend. Er hangt hier een leuke sfeer, alles is authentieker, lekkere ambachtsproductenen super mooie huizen. Er was die dag ook een festivalleke aan de gang op de Plaza de armas, een promotiebier van Cristal. We hebben dus wat optredentjes en gratis pintjes meegepikt.

Donderdag gingen we eerst super lekker ontbijten en trokken daarna met een lokaal buske naar Banos Del Inca, een klein gehuchtje dat bekend staat om zijn thermische baden. We hebben daar, na weer wat gesukkel met ons spaans, een sauna geboekt. Amai wat een sessie was dat, 2uur lang in en uit de sauna; die op het einde echt superheet was! Er lagen ook verschillende kruiden waarmee je jezelf kon reinigen. Daarna voelde we ons wel herboren en na iets gegeten te hebben,was het tijd vooreen siestake! Savonds opnieuw wat door de straten geslenterd en pizzake gaan eten. En net voor het slapen gaan, nog '127 hours' gekeken. Een goei filmke (je kan hier, uiteraard gekopieerd, filmkes kopen voor 2,5 sol, wat zon 60 cent is!)

Voor vrijdag (vandaag) hadden we een tourtje geboekt, richting Cumbe Mayo. Dit is een kanalensysteem van de pre-incatijd. Vooral de natuur was er prachtig, zalige rotsformaties! Ons tourtje was wel weer in het spaans, dus hier en daar verstonden we wel woorden, maar in het algemeen gebruikten we vooral onze ogen. Het spaans is toch moeilijker dan verwacht, zonder lessen, maar we komen er wel :) Spaanse tourtjes volgen is ook al goed om het te leren! In de late namiddag wandelden we nog naar de Cerro Santa Apolona, een heilige heuvelaan de randvan de stad. Dit was vooral mooi voor de uitzichten over de stad, maar er waren ook mooie tuinen aan verbonden waar we een Kolibrie gezien hebben!!

Ziezoo, sewwes nog eens een filmke kijken en dan morgen nemen we de dagbus naar Trujillo, om een laatste keer Dorien en Miguel te bezoeken in Huanchaco voor we naar het zuiden van Peru trekken!

Hasta Luego!

Jort en Karen

Joke

Amai, Dorien zal ook wel heel erg genoten hebben van jullie bezoek.. Heft zij trouwens geen blog meer? Ik weet dat ik daar vorig jaar vaak op keek maar krijg er nu niets meer van aan... Doe ze maar heel veel groetjes!
Hier zijn we ondertussen aan het aftellen, nog dertien dagen in mijn klasje, ik zal ze missen, die pubers.. We adden hier ook eens opgezocht of we jullie in de grote vakantie niet konden komen bezoeken maar het valt toch wat duur uit, tzal Slovenië worden dus... Ik kijk in ieder geval heel hard uit naar jullie terugkomst maar intussentijd..geniet ongelooflijk van al die mooie dingen! Ik geniet in geda chten en via de verhalen met jullie mee....
Groetjes en hele dikke knuffel!
Joke

Karen

Heeej Joke!

Ja dorien is met de blog gestopt.. Uiteindelijk woonde ze hier he dusja. (niet meer voor lang. over twee weken al op de belgische bodem)
slovenie gaat ook sowieso de max zijn! Geniet er maar van, wanneer gaan jullie?
En wat zijn de plannen voor het komende jaar? al nieuwe schooltjes ofzo gevonde of toch daar blijven of?

Groetjes aan Tim!
x..

verdick peter

Dag cabalero Jort en geliefde Karen

Heb weer goed genoten van je verhalen en heel mooie foto s,aan zo n avontuur moet je wel jong beginnen he ,al dat klimmen en,die nachtbussen,hou de chauffeur toch maar wakker he.,het is weer alsof je in een natuur film zit,heel mooi.
Geniet er nog van met volle teugen, berglucht,keep on tripping...

Inka Mijnendonckx

Heey Jort en Karen!
Hier even jullie buren! Hoe gaat het ginder? Hier is alles oke! Ik heb net de foto's bekeken. Heel mooi ginder zo te zien! Geniet er nog volop van en hopelijk zien we jullie binnen een aantal maanden terug! Groetjes van,
Inka, Jorne, Marc en Carine!

Jort en Karen

Oo heel tof dat ook jullie kijken! Het is hier inderdaad de moeite. Meer fotos en verhalen worden later vandaag gepost! Groetjes daar!