JortenKaren.reismee.nl

Huaraz

Buenos dias amigos!

Momenteel zijn we terug in Huanchaco en kunnen dus weer even de tijd nemen om onze blog up te daten!

Vrijdagnacht namen we de nachtbus naar Huaraz van Lima met movil tours, wat een luxe! we kregen een dekentje, een ontbijtje en hadden de beste plaatsen vanvoor dus konden volledig uitgestrekt onze nachtrust beginnen. We kwamen zaterdag rond 6uur smorgens aan in Huaraz en het was gevoelig kouder! Wij met een taxi naar een eerste hostelleke maar die was vol. Te voet onze zoektocht verder gezet en gelukkig was er bij het volgende wel een kamer vrij! Wij kropen het bedje terug in, want waren ontzettend moe en voelden ons ook niet opperbest, last van de hoogteziekte! Ergens in de namiddag ook maar begonnen met den diamox (medicatie tegen hoogteziekte)en vanuit ons bedje de CL finale gezien. Jort ging er volledig in op, Karen lag na een tijdje weer te slapen, savonds ietske gaan eten en Jort had natuurlijk zijn Barca voetbaltruitje aan :)

Ook zondag was het een rustdag. We zijn er echt van verschoten wat de hoogte met een mens kan doen, een stom trapke maakt je al helemaal uitgeput! Je voelt het tekort aan zuurstof echt wel aan. (duizelig, kortademig, hoofdpijn, moe, ...) We hadden wel geluk met onze hostel want we konden er zelf ons potje koken, dus trokken we naar de supermarkt en kochten er wat pasta!

Maandag was het plandag! Want we hadden ons voorgenomen de verdere reis in Huaraz te plannen. Hadden immers echt nog niets opgezocht over Zuidamerika! Ook hier en daar een spaans woordje geleerd, want dat is echt nodig! De rust- en plandagen waren eigenlijk echt tof! Overdag was het mooi weer, zo'n 27 graden, en zaten op terraske van onze hostel met prachtig uitzicht op de cordillera blanca en de sneeuwtop van Huascaran (de hoogste berg van Peru, 6768 meter hoog)

Ondertussen waren we ook al wat geacclimatiseerd en zo vertrokken we dinsdag op onze eerste trip! We namen een lokaal buske naar Yungay en van daaruit moesten we een chauffeur weten te strikken die ons naar de Llanganuco Lakes (3850 meter) wou brengen. Een chauffeur vinden bleek geen probleem, maar medepassagiers om de prijs van het transport goedkoper te maken wel! We wachtten zo'n anderhalf uur en nog steeds geen andere toeristen te zien! Uiteindelijk dan maar besloten om dan iets meer te betalen en te vertrekken met zen tweetjes! Na een hobbelige rit van een uur en kwartier kwamen we dan uiteindelijk rond half 12 aan. De chauffeur zette ons af aan het tweede meer en zo zijn we dan gewandeld van het tweede meer naar het eerste (op een zeer traag tempoke owv de hoogte)! Het was echt een super leuke trip en de uitzichten waren super! Zonneke op het gezicht, prachtige natuur, picknicken aan een riviertje, ... Jaja, daarvoor waren we naar Huaraz gekomen!

Woensdag hadden we een volgende trip op het programma staan, maar toen we smorgens om 6uur opstonden, bleek Karen echt slecht te zijn. Harde allergie van de stoffen dekens gehad en niets geslapen die nacht. Bij het ontbijt dan maar besloten om niet te vertrekken. Was wel spijtig, want had de moeite geweest, maar Karen had zo waarschijnlijk nooit boven geraakt!

Voor donderdag hadden we het transport bij een reisbureauke geregeld, want we wilden naar Lagoon 69 (4650 meter hoog) en daar geraakte je moeilijk met lokaal transport. Om 6u smorgens pikten ze ons op en maakten we al meteen kennis met de twee andere meisjes die ons zouden vergezellen die dag. Becky van Canada en Anne van Nederland. Na een 3uurtjes in de auto kwamen we aan op de plaats waar onze wandeltocht zou beginnen. Het eerste stuk was in een prachtige vallei. Daarna begon het al lichtjes te stijgen, om dan uiteindelijk aan het serieuze klimstuk te beginnen. Man wat hebben we gepuft! Ons hart ging echt gelijk nen gek tekeer! Af en toe rust was dus nodig, maar echt lang duurde deze pauzes nooit want moesten verder door ( moesten ook op tijd terug zijn voor de auto). Toen we dachten dat we er uiteindelijk waren, bleek het gewoon een kleiner meer te zijn en moesten we opnieuw drie kilometer stijgen! Al een geluk dat het uitzicht zoooo prachtig was, want anders hadden we gedemotiveerd geweest. Na opnieuw puffen, stapke per stapke, kwamen we uiteindelijk aan bij Lagoon 69. Jort als eerste, maar had het savonds dan ook het hardste te verduren. Zoals we hem kennen, zijn grenzen niet genoeg bewaakt!
Woooooooow echt dit gletsjermeer was `prachtig! Becky en Anne ( zotte trienen) hebben eerst een plonske genomen ( lees: ooeeeee aaaaaaaa,too cold, pff pff) en daarna picknickten we er om dan na een rustpauzeke van een uurtje de wandelweg terug te starten, maar deze keer naar beneden!! Uiteindelijk hadden we er toch wel zon goeie 20 kilometer opzitten. De tocht was echt zwaar maar het was het zo hard waard. De mooiste wandeling OOIT!

Vrijdag namen we de tijd om nog wat verder te plannen, het stadje door te slenteren, terrasjes te doen, ... om dan zaterdagochtend om 6uur weer op te staan om de bus te nemen naar Huanchaco. We namen de Yungay express eerst naar Chimbote en dan een sjiekere bus naar Trujillo (vlakbij Huanchaco). De Yungay express rijdt recht door de bergen en passeert langs de Canyon del Pato. De busrit duurde lang, maar was ook weer echt de moeite. Zo'n prachtige canyon en ruwe natuur! Karen heeft wel enkele keren haar ogen moeten sluiten als er een haarspeldbocht aankwam! Savonds kwamen we dan uiteindelijk terug aan bij Dorien en Miguel! Het is tof om hier terug te zijn, het lijkt wel alsof we thuiskomen, maar dan aan de andere kant van de wereld :)

Ziezooooo veel leesvoer voor jullie!

Hasta Luego

Jort en Karen

Weetjes:

- Alles met koolzuurgas ( cola, pintjes, spuitwater, ...) is daar echt walgelijk! Het gevoel van de prik komt veel later pas aan in je mond en dat geeft een hele andere smaak aan het drankje. Ook weer een van de effecten van de hoogte!

- Huaraz zelf ligt op 3090m

- Langs de oostkant van de Rio Santa vallei (de grote vallei waar alle grotere dorpen zijn) zijn de bergen hoog en besneeuwd en aan de andere kant iets lager, maar niet besneeuwd. Vandaar de naam, Cordillera Blanca en Cordillera Negra.

tali

die wandeling ziet er echt de max uit!!!
disfrutalo!!!