Krabi - Ko Jum

Swatdikaaaa!

En we blijven maar ineens even doorschrijven :) hadden ook nog wat in te halen!

Die donderdag de bus genomen naar Krabi, Phuket is wel een eiland maar het is verbonden met een brug met het vasteland! Die dag Krabi wat verkend. Zeer gezellige en terug authentiekere stad! De prijzen waren eindelijk weer eens goedkoper. Want van die te hoge prijzen op de toeristische plaatsen, worden we soms zot. het blijft goedkoop tov europa, maar voor reizigers als ons (die de doorgaande prijzen ondertussen wel kennen) is dat nog steeds te veel!

Vrijdag al direct op tour! Krabi is de perfecte uitvalsbasis (het is opt vasteland) om naar eilanden in de buurt te gaan. Dat deden we dan ook, en die vrijdag naar Ko Phi Phi met de speedboot! We hadden gelukkig de beste plaatsen van voor op de speedboot want het was toch iets te volgeladen. Het was prachtig weer, ongelooflijk! En Ko Phi Phi zelf is nog prachtiger :) Onvoorstelbaar hoe blauw het water ziet, hoe wit de stranden zijn.. Je denkt dat de alomgekende postkaartjes en fotos van het zuiden van Thailand wel een beetje moeten gefotoshopt zijn, maar niets is minder waar! Een waar paradijs. We bezochten onder andere Maya Bay, dat gekend is owv zijn rol als locatie in de film The Beach en we snorkelden ook op verschillende plaatsen. Hoe diep je kon zien was onvoorstelbaar en Jort heeft ook ergens onder een grot doorgezwommen. Maar uiteindelijk was Vietnam toch nog de HOTSPOT voor snorkelen voor ons. Natuurlijk waren we op de meeste plaatsen niet de enige boot die er kwam, maarja je kan de anderen het niet kwalijk nemen om er ook heen te gaan! Het was een super dag en savonds keerden we dan ook, oprecht gelukkig, terug naar de GH om een douchke te nemen, want amai dat is nodig op zon dagen! Savonds bezochten we de superleuke nightmarket. Lekker, goedkoop eten en een evenementenpodia!

Volgende dag trokken we er op onszelf op uit. we namen een longtailboot naar Railay. Het is ook aan het vasteland, maar owv de zeer ruige natuur kan je er enkel met boot geraken. Ook daar was het water weer prachtig. Maar hier waren het vooral de rotsen die indruk op ons maakten. Het is er een waar klimparadijs. Vooral de phranang cave (aan het strand) was sjiek! Daar op strand nog wat gelegen en nog een ander strand aan de andere kant bezocht, om dan uiteindelijk tegen 5uur de longtailboot terug te nemen naar Krabi. Savonds uiteraard terug de nightmarket (die is elke vrijdag, zaterdag en zondag) op.

Zondag terug een tourtje! Dat betekent smorgens vroeg uit bed, maar we zijn altijd heel benieuwd voor wat komt! Nu deze keer gingen we met een grote longtailboot op 4islands tour. We bezochten chicken island, tup island, weer phranang cave beach en nog een vierde waar de naam ons even van ontglipt. Het was super druk overal, en vooral door de thaise mensen zelf. Het was dan ook zondag en ook zij doen dan daguitstapkes. Het was weer prachtig weer! Weer goede snorkelstops gedaan, man wat vinden we snorkelen toch plezant :) Tup island was verbonden met chicken island. Er is een zandbank en bij laag water kan je erover wandelen. Het was al serieus aant veranderen van tij toen wij er waren, maar geraakten toch nog goed aan de overkant. Was eigenlijk toch speciaal. En ook grappig om daar te wandelen tussen de lachende thaise vrouwen die, met alle kleren aan, soms hun evenwicht wat verliezen. Het vierde eiland was vooral een plaats om te relaxen, maar Jort nam er toch weer de snorkel bij en bleek dat zon 20 meter verder alweer prachtig koraal was. Jort heeft daar ook voor de eerste keer nemo,s gezien. Zijn Finding Nemo-versie is al geslaagd, nu Karen nog!

Die tours zijn een enorme hap uit ons budget telkens, maar ze zijn ooooo zo de moeite waard! Je ziet echte paradijzen!!

Na Krabi wilden we richting Ko Jum, weer even een bestemming waar er niet veel anders te doen is dan een boek lezen, iets eten, drinken en van elkaars gezelschap genieten. En amai, daar was Ko Jum perfect voor! Het seizoen was daar al afgelopen, wat maakte dat de boot er naartoe niet meer ging, maar we geraakten er dan toch met een songthaew en een ferry'ke. Doordat het seizoen gedaan was, waren er veel hotels en barrekes dicht. Maar man wat genoten we er van de rust!!! De dagen dat we er waren, sliepen we wat uit, deden wat was, maakten cocktails, lazen een boek, speelden spelletjes, ... Klinkt geweldig he? Was het ook! Echt een aanrader voor als je rust wilt.. We zijn hier 4 nachten gebleven en de weinige mensen die er waren bleven bijna allemaal langer dan gepland, maar onze tijd zat er bijna op, dus wij gingen verder!

Ziezoooooo, weer wat bijgeschreven...