JortenKaren.reismee.nl

Battambang

Suasdei

jullie hebben weer even niets van ons gehoord, maar ondertussen zitten we al in Phuket. Na Siem Reap zijn we met de bus naar Battambang gereden op zondag 10/04. We kozen dit stadje wegens de rustige,authentieke sfeer en voor de kookles en een circusproject dat hier is. In de late namiddag van die zondag hebben we nog fietsen gehuurd en langs de oever van de rivier enkele kilometers richting het zuiden gereden. We kwamen al snel in landelijk gebied, waar de mensen toch steeds veel vriendelijker zijn tegenover buitenlanders. Hier nog een gezellig barreke gevonden langs de oever en wat uitgerust. In dit barreke was er een man die steeds ook wou klinken met bier met ons en toen we terug richting battambang vertrokken, kwamen we toevallig langs zijn huis. Hij had het gezien en riep ons binnen, wij reden maar rustig verder, want was al vrij laat en bijna donker, hadden geen licht op de fiets op baantje zonder straatlicht. Paar minuten later komt diezelfde man op zijn brommer ons achterna en hij nodigde ons opnieuw uit bij hem thuis om te drinken. Hij was al goed in de wind, maar toch begripvol tegenover onze keuze om naar de stad terug te keren!

De volgende dag hebben we in de voormiddag een kookles gedaan bij smokin pot, een populair restaurantje in de stad. We waren nog met een hollands, lesbisch denken we, koppel, dus er was al geen taalprobleem wat het wel direct spontaner maakte. Eerst gingen we samen met de kok met zen allen richting de markt. Hier kochten we al onze ingredienten voor 3 gerechten: Fish Amok, Beef Lok Lak en Chicken sweet & sour soup. Daarna kon het kokerellen beginnen. Dit was heel plezant en we hebben veel gelachen!! Na het koken, moesten we natuurlijk eten en lekker dat het was! Daarna nog wat gebabbeld met Vannak, de kok, over het echte Cambodja, hoogst interessant! Maaike en Lotte, het koppel, had diezelfde namiddag nog een tuk-tuk trip naar de bamboetrein en een killing-cave geboekt en we besloten om hen te vervoegen. De Bamboetrein was echt tof. Dit is een treintje gemaakt met twee oude treinstel-assen met daarop een bamboe platform met hierop een 125 cc motor, die via een distributieriem de wielen doet ronddraaien! Super-improvisatie, maar het ging best hard en was vrij stabiel! De rit verliep over een vrij intact stuk spoorweg een paar kilometer buiten Battambang. Het Cambodjaanse spoorwegnet is in zeer slechte staat, maar hier kon toch nog gereden worden. De rails slingeren best wel van links naar rechts en zijn hier en daar nog maar amper met elkaar verbonden, maar het ging en het was plezant!!Wel veel lawaai. Grappig ook dat wanneer een tegenligger aankwam, diegene die het zwaarst geladen is voorrang heeft, dus de andere moet zich volledig demonteren en van de rails begeven zodat de andere door kan rijden, hilarisch. Deze bamboetreintjes rijden nog maar voor 3 maanden, want dan wordt gestart met volledige heraanleg van het spoorwegnetwerk tussen Phnom Penh en Bangkok door een Australisch bedrijf. In het dorpje waar we halt hielden werden we opgewacht door een hele bende kinderen! Ze riepen ons direct mee naar een python en daarna wilden ze dat we iets dronken in de barrekes daar, dat deden we. Karen was al snel afgeleid en begon direct met zinvolle vrijetijdsbesteding met de kinderen, ze was in haar element ze, amai!! heel schattige en lieve kinderen, dat wel!Na de bamboetrein ging onze trip met de tuktuk verder richting een tempel op een heuvel, waar ook een grot was. Niet zomaar een grot! Deze werd tijdens het pol-potregime gebruikt als sterfput (killing-cave). Duizenden kadavers zijn hier dus indertijd teruggevonden en de enkele schedels die nu achter glas liggen zijn hier getuige van, griezelig!Bovenop de heuvel nog snel een zonsondergang meegepikt, alvorens terug beneden een waar natuurfenomeen te mogen meemaken. Voor 40 minuten aan een stuk vliegen er vleermuizen uit een spelonk in de rots naar buiten om te gaan jagen! Echt sjiek om te zien, als een zwerm bijen vliegen ze met de duizenden tegelijk naar buiten. Om 3-4u smorgens vliegen al deze beestjes terug om te gaan slapen.

De volgende dag hebben we wat uitgerust want Jort was een beetje ziekskes, maar ondertussen terug kerngezond!!

Ziezo, dit was het laatste wapenfeit in Cambodja, op naar het zuiden van Thailand!!
Jort en Karen.