JortenKaren.reismee.nl

Siem Reap

Suas'dei,

Hier weer een verhaal van ons. Maandag 4/04 kwamen we na een busrit, met vertraging, aan in Siem Reap. Gelukkig hadden we al een hotel geboekt (de eerste keer dat we dat gedaan hadden), want de tuk tuk chauffeurs stonden hier weer klaar aan het busstation met vele tips over goedkope guesthouses. In het hotel aangekomen, werden we heel goed ontvangen. We voelden ons hier meteen thuis! En maar goed ook, want hier bleven we 6 nachten. 'S avonds gingen we richting Pub street. We zagen al meteen dat Siem Reap totaal anders was als de vorige cambodjaanse steden. Heel erg gericht op toerisme, want toeristen zijn er met hopen, maar dit werpt op een bepaalde manier ook zijn vruchten af. Veel mooie en gezellige barrekes, restaurantjes. De horeca floreert hier!

Volgende dag stonden we vroeg op en huurden we fietsen. We gingen richting de Angkor-site. We kochten een driedaagse pas (40 dollar!!). We bezochten eerst Angkor Thom, met zijn prachtige Bayon. Daarna fietsten we door richting Takeo, een iets kleinere tempel, om uiteindelijk terecht te komen bij Ta Phrom. Het is heel mooi om te zien hoe de natuur zich een weg baant tussen de ruines! We reden hierna verder naar Banteay Kdei, ook een hele mooie buddhistenklooster en veel rustiger zonder al te veel toeristen. Ondertussen was het al na 5uur en werd het wel weer tijd terug richting Siem Reap te fietsen. Het wordt immers donker om 6uur en we hadden nog een 15 km voor de boeg. De meesten bekijken de tempels met een TukTuk, maar fietsen is best leuk in de mooie natuur en veel goedkoper!

Woensdag stonden we weer vroeg op, maar Jort voelde zich 's morgens niet goed, dus besloten we die dag niet richting Angkor te gaan en het wat rustiger aan te doen. We hebben in de namiddag Siem Reap wat verkend en wat souvenirshops afgegaan.

Donderdag was Jort gelukkig terug beter en kropen we weer op onze fiets! Deze keer om de grote tour te doen. Het was super warm, al vanaf de ochtend, dus beseften al snel dat het zwaarder ging worden! We begonnen met Angkor Wat. Inderdaad reusachtig en er wordt door velen aangenomen dat het het grootste religieuze complex ter wereld is. Hier weer de hele voormiddag vertoefd, om dan door te fietsen naar Preah Khan. Ook weer een tempel die de moeite was, maar werden al gauw energieloos, het was echt ongelooflijk warm en zelfs een kleine inspanning betekende alweer een bezweet lichaam. We besloten dan maar iets te gaan drinken en eten en de grote tour niet helemaal meer af te maken. We reden stilletjes aan terug richting Angkor Wat, om daar nog eens binnen te wandelen, maar deze keer met de avondzon op Angkor. Genoten daar ook nog van de zonsondergang voor we terug richting Siem Reap fietsten om er 's avonds weer een lekker hapje te gaan eten.

Vrijdag was het weer een 'tempel-off'dag. Het was ook niet al te best weer. Zware regenval en onweer in de vroege ochtend (maar goed ook, want het mocht wel afkoelen). Die dag langs veel souvenirshops gewandeld. Ook echt iets aangrijpends meegemaakt die dag. Er kwam een vrouw met klein kind naar ons toe en vroeg of we eten voor haar wilden kopen. We zijn tegen geld geven, maar eten geven, wilde we gerust doen. We liepen dus samen met haar naar de dichtsbijzijnde supermarkt. Ze gaf aan dat ze melkpoeder wou voor haar kind. We gingen op zoek naar melkpoeder die niet al te duur was. We letten immers zelf ook op ons geld hier. Ze wou enkel blikken die te duur voor ons waren, de goedkopere dingen wilde ze niet. Wij snapten er niets van, want we wilde haar dingen geven, maar ze aanvaardde die niet. Zelf had ze ook nog een flesje melk bij. We vroegen haar waarom ze die niet al gaf aan haar kind. Want we begonnen wat argwaan te krijgen. Misschien wilde ze zelf die blikken wel weer gewoon verder verkopen. Toen ze het kindje eten wou geven, reageerde het gewoon niet. Jort probeerde het ook, maar het kind had geen eetprikkel meer. Het was zo verschrikkelijk. De oogjes draaide weg, had geen grijpreflex, niks! we beseften al gauw dat het kindje dringend naar het ziekenhuis moest, het was echt stervende. Zo aangrijpend! Vooral omdat we er gewoon niets aan konden doen. De vrouw wandelde gewoon de winkel uit, want ze nam onze producten niet aan. Achteraf zeiden de verkopers van de winkel dat het goed was dat we niets hadden gekocht voor deze vrouw, waarom niet, dat kon hij niet goed uitleggen. Buiten zagen we al gauw een andere vrouw, die op net dezelfde manier toeristen aan sprak. Pff... Zo kinderen gebruiken.. Waren er echt niet goed van!!

Vandaag, zaterdag, is het onze laatste dag in Siem Reap en gingen we dus terug naar de tempels. Deze keer gingen ook wij met een TukTuk. Want we wilden graag naar de 37km-verdere Banteay Srei. Een schattige tempel met prachtig gedetailleerde basreliefs. Op de terugweg, pikten we nog Banteay Samre, Pre Rup en Prasat Kravan mee. De Angkor-tempels zijn echt de moeite! We zijn blij dat we er de tijd voor genomen hebben en een driedaagse pas hebben gekocht, velen zien immers enkel de grote tempels op 1 dag.

Nu gaan we sewwes weer het stad in! En morgenvroeg om 7u komen ze ons hier oppikken om daarna met de bus te vertrekken richting Battambang. Ondertussen al weer onze laatste bestemming in Cambodja!

Ziezooo.
Geniet van de paasvakantie (voor zij die ze hebben)! En ooooo een paasei zou er bij ons ook wel in kunnen :) Chocola en snoepgoed is hier, in vergelijking, echt duur!

Veel liefs,
Jort en Karen.

Dorien

Hej Karen en Jort

aangrijpend verhaal over de vrouw en haar kindje. maar het is echt waar dat ze het verder verkoopt. In Nepal gebeurd dat ook super super veel!
Toen ik daar was gingen we met vrienden op het 2e verdiep eten en konden we hen goed in de gaten houden. Op de ene hoek kochten toeristen hun producten en op de andere hoek verkochten ze terug!!!Echt waar!!! Walgelijk en aangrijpelijk!!!!

Het staat nu zelfs in Lonely Planet dat deze vrouwen bestaan en niet verder gehopen mogen worden.

Alsnog kinderen die koeken willen...OPEN steeds hun pakje koeken zodat ze het niet verder kunnen verkopen voor drugs of lijm.

Hou jullie goed en blijf genieten...Karen, men kleed is klaar ;)!!! Nu nog schoenen..pppfff..niet evident precies..

groetjes van Miguel

n yevoo

De paasklokken zijn hier al aangekomen. Morgen zondag pistolekens met goei boter en 20 graden meer moet dat niet zijn.

Doe maar rustig aan he als t zo warm is

Jort en Karen

Geniet van de pistolekes :)