JortenKaren.reismee.nl

Phu Quoc eiland

Xin chao iedereen!!!

Ons laatste verhaal ondertussen al weer van Vietnam! Hier ook weer een kleine maand gebleven.. We zouden nog zoveel langer kunnen blijven(naar ons gevoel) maar het einde van de visa en de volgende landen roepen! Hoe sommigen deze landen doorkruisen in drie weken, kan er bij ons toch niet in!

Nu goed, Wij dus de ferry op, die ongeveer 3uur duurde. Was een heel relaxte boottrip op zee. We gingen wel echt super snel, maar groot genoeg schip dus je voelde dit amper! Wij wat op het dek gezeten om onszelf wakker te houden!
Eens aangekomen, stond er weer een dozijn minibusjes klaar met evenveel vietnamezen die ons in hun minibus wilde krijgen.
Phu Quoc island is eigenlijk best groot en dus moesten we uitmaken waar we wilden verblijven, we kozen voor de duong duong area. Het centrum van het eiland. We zochten naar een slaapplaats en verkenden daarna het dichtsbijzijnde strand. Meteen merkten we al dat de zee zo anders was dan elders in Vietnam. Zo rustig en warm water! Toen we later in de namiddag in een barreke aan het strand iets dronken, vielen we beiden bijna in slaap. Maar besloten terug naar het hotel te gaan. We waren immers al 35 uur wakker (in een nachtbus slaap je niet al te best). Peter Pan begon net op Tv :), maar beiden zagen we maar net Wendy en haar broers uit het raam wegvliegen. Hetvolgende dat we zagen, was de klok die 7u30(smorgens) sloeg. Lange nachtrust gehad dus!!

Die dag een motorbike gehuurd om het zuidelijke deel van het eiland te verkennen. Was een heel leuke rit, onderweg een fruitshake gedronken in een gezellig strandbarreke en daarna naar een prachtig stukje strand gereden. Super wit zand, helder rustig warm water, palmbomen.. Het klinkt inderdaad een waar paradijs, het enige minpuntje was de overvloed aan afval! Vele vissers, maar ook lokale bevolking op het strand, gooien alles op de grond/in de zee. Voor ons verschrikkelijk om te zien. Enkele blikjes opgeruimd, maar er was geen beginnen aan. Daar een bedje gehuurd om er die verdere namiddag lekker te rusten! Nadien met de motorbike terug gereden, was iets minder aangename rit want er waren super veel camions en die duwen de motorbikes gewoon letterlijk van de weg..
's avonds naar de nightmarket gegaan om er lekkernij van op de barbeque te gaan smullen.

Volgende dag weer op tijd uit de veren om deze keer het Noorden te gaan verkennen met den brommer. We reden in het begin op een super klein padje door de natuur. Was best leuk. We kwamen een meisje tegen op de brommer die vroeg waar we heen wilden, we vertelden haar dat we op zoek waren naar de noordelijke stranden en ze zei 'follow me'. Dus wij achter haar aan.. Op het einde van de weg, stond ze met haar zielige ogen en haar handen open en zei ze 'Money'. Wij, ietwat teleurgesteld want hoopte op haar oprechte bezorgdheid, vertelde dat we niets hadden afgesproken. Uiteindelijk wilde we haar wel een beetje geven, maar dat vond ze te weinig. ze pakte het niet aan! achja.. wij dan maar weer verder rijden.
De noordelijke stranden waren prachtig! Misschien niet zo'n mooi strand als het zuiden, maar er was niemand! Je zat alleen, met tweetjes, op het strand met voor u een super aangename zee! We hebben zo drie stops aan de zee gehouden die dag. Karen heeft ook voor de eerste keer, met Jort dan achterop, gereden. Ging goed :) s'avonds op het dakterras genoten van een weer ongelooflijk mooie zonsondergang! Die zonsondergangen gaan, volgens ons, nooit vervelen. Graag hadden we nog langer gebleven op dit prachtige eiland.. Maar zoals we al zeiden, Cambodja en Thailand roepen!

De volgende ochtend, ondertussen al woe 23/03, namen we de ferry naar Ha Tien, om van daaruit de bus te nemen naar Kampot in Cambodja.
De boot was deze keer helemaal niet zo groot, maar werd wel volgestompt met mensen en bagage. Het bleek al snel niet zo'n aangename rit te worden. Karen aan de motilium, want de boot ging serieus op en neer met de golven. De golven kwamen ook hoger dan de raampjes, gelukkig duurde deze boottrip slechts anderhalf uur.

De grensovergang ging wat traag.. Omdat we met een hele bus waren, waren de wachttijden ontzettend lang. Gelukkig hadden wij ons visum al in HCMC geregeld, waardoor wij enkel stempels moesten ontvangen. Zo hadden wij de tijd om in een lokaal cafeetje met de Cambodianen te onderhandelen om ons vietnamees geld in dollars te wisselen. Blijkbaar doen ze dit nergens in de banken in Cambodja, dus hier aan de grens was onze laatste hoop. Het was grappig om te zien hoe de onderhandeling verliep. Beide partijen bleven serieus, maar vriendelijk. Uiteindelijk ging het ook om een miljoenendeal :) we wilden 7.5 miljoen dong wisselen. Uiteindelijk kwamen we tot een hele faire rate voor beide partijen! Dus onderhandeling geslaagd!!

Nu zijn we in Kampot, Cambodja. Op het eerste zicht lijkt het slapen hier goedkoper te zijn, maar het eten duurder. Qua uitzicht lijkt het hier weer wat meer op Laos. We zijn benieuwd wat dit land ons allemaal te bieden heeft! We hebben er alleszins zin in!!

Tam Biet!
Jort en karen.

Joke

Wauw! Toch wel wat jaloers op jullie mooie reis.. hier is t ondertussen ook weer beter weer. Kheb mijn eerste terrasjes van het jaar er op zitten. Hebben jullie geen last gehad van de aardbeving? Er is er een zware geweest in de gouden driehoek (Thailand, Laos en Myanmar) Maar dat was niet jullie richting zeker, Vietnam ligt veel oostelijker... Ik hoop dat jullie verder kunnen genieten van de reis zonder overstromingen, aardbevingen of wat dan ook want hier op het nieuws is dat momenteel alles wat de klok slaat... Ik denk veel aan jullie. Veel reisplezier nog tortelduifjes! Groetjes!!

Dorien

Ik vat jullie reisje tot nu toe samen:
- eetkraampkes met bbq vlees
- markjes afschuimen
- brommeren (mss kunde er ene kopen voor Nicky, die is op zoek naar een brommerke)
- strandbezoekjes
en genieten van iedere zonsondergang!!

goe bezig mannekes!!!!!! go with the flowwww

Karen

Ja we hebben van de aardbeving gehoord.. Hopen echt dat er niet nog meer komen want over drie weken zitten wij ook alweer in Thailand! xx

Nicky

Oooooooh en het belangrijkste weetje ben ik nog vergeten! =)
LISE & MAARTEN GAAN TROUWEN!!! Maarten heeft haar ten huwelijk gevraagd vanboven op de skiberg, wanneer die gaan skien waren. Maar nu den serieuze tegevaller: den Bart trouwt den 26ste mei 2012. 1 keer raden wanneer Lise en Maarten gaan trouwen??? 26 mei 2012! Da's echt zooooo stom. Heb net al naar Lise gebeld om te vragen of het echt vast staat en please kan veranderen maaarr niet dus ..
En mama heeft nog een weet voor jullie: ze hebben vorige week al gezwommen! haha =)

Xxx

Sophie vR

Whaat, dat van die trouw wist ik zelfs niet!!! Normaal gaan die weetje zo snel rond in de familie? Hahaha... zelfs aan de andere kant van de wereld weten ze het dus blijkbaar sneller als ik! Haha
xxx

Karen

da meende niet, alleeee nu trouwen er is neven en nichten en dan nog op dezelfde dag!!!! Proficiat aan Lise en Maarten trouwens :) oneeee ik weet niet wat we nu moeten doen dan ze!