JortenKaren.reismee.nl

Hue

Xin Chao,

Donderdag 24/2 zijn we met een 'Open Tour'-bus van Pakse (Laos) naar Hue (Vietnam) gereden. Vanaf het begin leek het ons dat het niet echt een comfortabele rit zou worden, nochtans genoeg geld voor neergeteld. Grote rijstzakken onder alle stoelen (waardoor de welgekende beenruimte in een reisbus nog meer beperkt werd en die beenruimte is in Azie nog miniemer door de gemiddelde lengte hier), zeer luid telefonerende Vietnamezen, constant getoeter door de chauffeur, personen voor ons die hun stoel naar achter laten leunen... Na enkele uren gingen we de grens over, alletwee watzenuwachtig want de Vietnamezen staan er om bekend niet zo gewillig te zijn om buitenlanders binnen te laten. Uiteindelijk ging dit best goed, ondanks enkele stressbuien omdat de bus zich steeds verplaatste en wij elke keer dachten dat ze met onze bagage weg waren! Na een 11uur in totaal werden we plots tegengehouden door de politie. De bus mocht Hue niet binnen omdat het de juiste papieren niet had, er werd wat geld onder de tafel geschoven (wat de corruptie dus aantoont) maar blijkbaar niet genoeg, waardoor degene die naar Hue wilden langs de kant van de weg werden gedropt en verplicht waren een taxi te bellen. Waaronder wij dus. Gelukkig was er een Vietnamees koppel die in Parijs woonden en dus Frans konden. Al de rest waren immers Vietnamezen zonder enige kennis van het Engels. Zij ontfermden zich over ons, toen de politie heel argwanig naar ons kwam en ons begon uit te horen vanwaar we waren en welk hotel we hadden en ... De Parijse Vietnamezen zeiden dan maar snel dat we bij hen hoorden waardoor de politie ons met gerust liet! Iets later de taxi in en gedropt in het centrum voor Tay Binh Hotel. Het was een ietwat sjieker hotel met buffet breakfast en dus wat boven het normale slaapbudget, maar door de echt terribele dag werden we verleid en zo werd dat ons hotel voor de komende 4 nachten.

Die avond niets meer gedaan dan iets gegeten in ons hotel.

De volgende dag wat uitgeslapen en filmpkes gekeken in de hotelkamer. Karen was immers nog niet helemaal goed (weer een infectieke van het eten gehad). Voor de rest zonder plan rondgelopen in Hue en zo terecht gekomen bij Nina's Cafe, een super lekker familyrestaurant met zeer redelijke prijzen. Vanaf de eerste avond werden Nina en Khanh onze vrienden en zo besloten we de volgende dag af te spreken. Eerst wilden ze die avond met ons gaan karaoke'en (zeer hip in azie) maar toch nog te moe om het te laat te maken die dag.

Zaterdag in de voormiddag naar de markt gegaan. Super grote markt met heel veel mooie straatbeelden. Typische postkaartjes-beelden! Jort is daar nog eens naar de barbier geweest en nog een massage bovenop 'gekregen' (dacht hij zeer naief) , betaald. Nadien naar Nina's cafe geweest, want we hadden om 14u afgesproken met hen! Maar er waren ietwat teveel klanten dus we konden niet vertrekken. Uiteindelijk om 16u opnieuw afgesproken en toen met hen vertrokken om lokale specialiteiten te gaan eten. Karen bij Nina vanachter op de brommer, Jort bij Khanh. Was ietwat spannend want het verkeer is daar toch wel enorm druk en chaotisch. Was heel gezellige namiddag! 's Avonds wat door de winkelstraat geslenterd en nadien iets gaan eten bij Nina's cafe weer. Later nog met Nina noedelsoep en kwarteleitjes gaan binnensteken in een straatstalleke. Het werd al meteen duidelijk dat de tijd die we met hen zouden spenderen uit veel eten wou bestaan.

Zondag zijn we de citadel gaan bezoeken. Een zeer groot terrein waar verschillende paleizen en dergelijke te bezichtigen waren uit een oud dynastie. Was een toffe culturele, maar zeer hete. dag! Onderweg ook nog een goudvis gekocht voor Nina en haar familie, want de eerste dag dat we er waren was hun vis gestorven! Daar ook geaperitiefd ( vietnamees pintje of fruitshake met de super lekkere loempias)en nadien is ergens anders gaan eten kwestie van eens te vergelijken. Best lekker, maar Nina's cafe duidelijk beter!

Maandag hebben we een tour gedaan die we vanuit ons hotel hadden geboekt. Smorgens met een bus opgepikt aan het hotel en vertrokken richting verschillende oude keizerlijke graven. Zeer sjiek! En echt zot hoe een groot terrein de keizers hadden, enkel en alleen voor hun begraafplaats. Voor ons leek het het een super mooi groot park. Ook nog langs lokaal dorpje waar ze wierrook en de typische hoeden maakten. 's middags kregen we een buffet lunch. Viel wel mee, buiten dan dat er in Jort zijn fruit duizenden mieren kwamen uitgekropen! Normaal stopte onze tour die dag, maar nu bleek dat je nog een vervolg kon doen met de boot naar de Thien Mu pagode. En dat wilden we eigenlijk ook wel :) We vroegen achter prijzen, maar kregen niet een echt duidelijk antwoord en dus wij gewoon mee hop de boot op! We vroegen aan de andere touristen hoeveel zij in totaal betaald hadden en blijkbaar evenveel als onze half-day tour (elk hotel en reisbureauke heeft zijn prijzen), dus wij mooi gezwegen en een gratis namiddagske bovenop gekregen! Onderweg met de boot gestopt aan Hoi An garden house, waar veel mooie tropische planten en kruiden stonden. Uiteindelijk tot aan de mooie Thien Mu pagode gevaren en nadien terug naar het centrum met de boot. 'S avonds weer naar Nina gegaan. Het was onze laatste avond en zij hadden ook nog klein cadeautje voor ons. Na het eten nog met hen de stad ingetrokken!

Dinsdag (dag 47 van onze reis) namen we de bus naar Hoi An. Hier en daar onderweg al wat zee gezien!

Enkele feitjes over Vietnam:

- goedkoopste pintje dat we in Vietnam al gedronken hebben op cafe is 3000 dong = 10 cent!

- op eerste zicht veel moderner dan Laos. Bijna elke wc heeft een doortrek, veel meer mensen kunnen Engels, op de brommer wordt een helm gedragen, meer bankautomaten, beter geasfalteerde wegen, ...

- Bijna alle prijzen worden hier in dollar uitgedrukt. Heel lastig want iedereen heeft zijn rate naar de vietnamese munteenheid 'dong' waardoor je dus wel kan afgezet worden!

- De oude keizers woonden in een citadel, in de citadel, in de citadel. Mega beschermd dus!

- Het vietnamees heeft hetzelfde alfabet als ons, in tegenstelling tot Laos en Thailand.

- Ook hier rijden ze rechts.