JortenKaren.reismee.nl

Vientiane

Na Vangvieng zijn we met de bus naar Vientiane gegaan. De hoofdstad van Laos. De vorige hoofdstad die we gezien hadden, was Bangkok, dus wisten niet goed wat we van een aziatische hoofdstad moesten verwachten.

Die donderdag hebben we niet veel meer gedaan dan een plaats gezocht om te slapen, ons visum voor vietnam in orde gebrachten savonds iets gegeten. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen in een iets sjieker hotel, met airco en tv en ontbijt. Voor ons was dit een duur hotel, maar als je het vergelijkt met europa is het nog steeds een lachertje. Het was 160000 kip per nacht, wat zon 14.6 euro is voor ons beiden. Het kwam ons eigenlijk wel goed uit, even genieten van wat meer comfort, want de maag was nog steeds niet helemaal in orde en de stad zelf was ook niet waaaaw voor ons.

Vrijdag hebben we de gouden pagode, Pha that wang, en zijn vele tempels rondom gaan bezoeken. Dat was wel de moeite. Ook hebben we de arc de triomphe van vientiane beklommen. een van de overblijfsels van de kolonisatie van de Fransen, In Vientiane zag je wel meerdere overblijfsels. Onder andere de velefranse koffiebarretjes. Die avond zijn we gewoon in onze kamer gebleven en hebben we 3 films gekeken :) tv missen we totaal niet, maar toch eens leuk om gewoon te chillen en goede engelstalige films te zien!

Zaterdag zijn we naar een opendeurdag geweest van de japan-lao budocenter, waar we wat judo, karate en aikido konden zien. Deze vechtzaal, die echt wel mooi en groot was, was een van de overblijfsels van de southeastasian games die in 2009 in vientiane georganiseerd werden. Tof om de vele trotse ouders in de zaal te zien en eigenlijk ook wel vele ECHT goede atleten. Nadien kregen we zelf de kriebels om te sporten en zijn we gaan bowlen :) In het begin was het voor Jort enkel in de goot, maar al een chanche voor hem (en zijn gekende competitiedrang) heeft hij toch de twee spelletjes gewonnen. Die dag is hij ook voor de tweede keer naar de barbier geweest om zijn baard te laten afdoen voor 10 000 kip. Dus op de moment is hij minder aap oma, haha. 'S avonds iets lekkers, mekong fish, gegeten aan de mekong. Heel gezellig met de vele kraampjes en lichtjes.

Volgende dag besloten we om door te reizen naar Pakse, het knooppunt naar verschillende bezienswaardigheden in het zuiden. Dit deden we met een nachtbus, VIP sleeper, de eerste keer dat we niet met het normale lokale vervoer reisden. Maar voor een dergelijk lange rit werd dat wel afgeraden. De bus was echt grappig, Stapelbedden met telkens een tweepersoonsbed. Wij lagen vanboven, toch beetje eng in het begin. Maar de rit viel super goed mee en ook hier kreeg je weer van de stewardess aan boord water en koekjes aangeboden. Dat is toch wel typisch aan het vervoer in azie, die stewardessen aan boord. Dat is iets dat wij enkel kenden van op het vliegtuig!

Sabaideeeeee,

Jort en Karen

Weetjes:

- In Laos is er geen spoorweg, ze hebben wel het plan om de spoorlijn van Thailand door te trekken via Vientiane naar Oudomxay.

- Jort is zijn Gsm verloren, wss ligt die nog in het bed van Vangvieng. Op zich geen groot probleem, aangezien er toch geen geld op stond, maar dus als iemand hem wil bereiken, kan je best naar Karens gsm sturen/bellen.

- In laos kunnen ze beduidend minder goed engels dan in Thailand, wat ons het iconenboekje al heeft doen boven halen. Dit heeft soms al tot grappige situaties geleid.

Liselotte

Je kan bellen naar Vangvieng om te vragen of ze de gsm gevonden hebben en ze hem misschien kunnen opsturen...

Carolien

Alle, het picto-boekje was dus zeker een nuttig cadeau! :-)

Nog een update vanuit België:
- Katrien Biermans is dinsdag bevallen van een tweede meisje.
- Ons laura heeft vandaag haar 100-dagen (kleine meisjes worden groot)
- Ik moet dringend mijn plaatsvervangende rol van oudste kleinkind opnemen en de brunch van oma regelen!
- Mijn werk is nog altijd gewEldig leuk!

groetjes Carolien en co!

Karen

Das goed van je werk!!!
jaaaa carolien, die brunch moet geregeld worden he :) doodlelen (als dat een woord is) die handel!

Wij nu in Vietnam,
even geen tijd om de verhalen up to date te maken, maar dat komt nog wel!
xx