JortenKaren.reismee.nl

Crossing the border en de afvaart van de Mekong van Houayxai tot in Luang Prabang.

Sabaydeeeeee,

na Chiang Rai hebben we een lokale bus genomen naar Chiang Khong, een grensstadje in Thailand. Toen we hier de bus uitstapten, hebben we samen met een Frans, ouder koppel het immigratiekantoor en de ferrie naar Laos gezocht. Dit was toch wel even stappen, in de hitte. De ferrie ging supervlot en het uitchecken in Thailanden inchecken inHouayxai (Lao)met Visa on arrival ging zeer vlot. We kunnen dus deze grensovergang aan iedereen aanraden, moest je ooit een dergelijke reis willen, eerder kunnen denken we voor velen, maken. In Houyxai hebben we eerst ons slowboat-ticket naar Luang Prabang gaan reserveren en daarna dichtbij de pier een guesthouse gezocht, dit ging ook best vlot. Daarna nog ietske gaan eten (Riverside Restaurant)met zicht op Mekong, een aanrader voor wie van de zonsondergangen houdt!

De volgende dag vroeg opgestaan om op tijd bij de boot te zijn met een ontbijt reeds achter de kiezen. Normaal vertrok de boot om 11u, maar we zijn pas om 12u30 vertrokken! Dit omdat er nog toeristen achter kwamen die hun visa nog moesten regelen...
De rit in de boot tot Pak Beng was prachtig, alleen was het vrijwel geheel overtrokken en dus weinig zon, maar de natuur was overweldigend! in Pak Beng (lokaal dorpje) hielden we een verplichte nachtstop. Toen we aanmeerden, werd iedereen al wat zenuwachtig voor hun bagage, omdat er in de lonely planet stond dat er wel eens bagagedieven actief waren in dit dorp. Wij werden ook zenuwachtig en hadden hier echt geen zin in, het was trouwens ook al donker! Uiteindelijk hebben we onze bagage kunnen bemachtigen. Tot hiertoe nog geen probleem, maar dan...Te weten gekomen dat er geen ATM (geldautomaat) in Pak Beng was, omdat het dorpje enkel op generators draaiende werd gehouden! Wij hadden slechts 28000 kip (2.6 euro) en we moesten nog een slaapplek vinden en ook wel eten, want tijdens de boottrip was al ons proviandbijna op! Wij zaten dus toen met stress!! Iedereen sprak ons aan met guesthouse hier en daar, cheap diot en dat, maar allemaal te duur voor hetgeen we hadden...STRESS! Uiteindelijk toch iets gevonden voor alles wat we hadden in onze portefeuille. we hielden enkel nog 40 Baht (1 euro) over voor het ontbijt de volgende dag.

Volgende dag nog vroeger opgestaan (7u is vroeg op vakantie) om op tijd een plaats in de boot te hebben. De boot zou vertrekken om 9u stipt. We vertrokken om 9u30 voor een 8u durende afvaart van de Mekong tot in Luang Prabang. Het weer zat beter mee en de scenery op de oevers en de ruige jungle was vet! We kwamen aan in Luang Prabang net toen de zon onderging, zeer mooi. Onze bagage hadden we deze keer best snel, maar ons guesthouse veel minder! Meer dan 2 uurs met onze zware rugzak zitten ronddwalen in de stad op zoek naar iets deftigs binnen ons budget, alles leek enorm duur en velen waren volzet. De wanhoop nabij sprak een Lao ons aan en vroeg ons of we reeds iets hadden gevonden, wij NEE!! Hij had een kamer voor 80.000 Kip (ong 8 euro), wij OK!!De kamer was wel vuil en vervallen. Een nacht geslapen en vandaag op zoek gegaan naar iets anders en beter.

Vrij snel iets goeds gevonden voor zelfde prijs op nog geen 500m van het mooie stadsgedeelte!Propere kamer en eigen badkamer.

Weetjes:
- Overal is het kei druk omdat het Chinees nieuwjaar er aankomt, vandaar ook dat de Guesthouse en hoteleigenaars hun prijzen serieusomhoog trekken.
- Lao Beer is lekker (5procent alc.)en veel (640 ml)en zeer goedkoop (op cafe 7500 Kip = 75 cent)
- in Laos woont slechts 6.6 milioen mensen op een opp van ongeveer the UK! Daarom is er hier nog zeer veel ongerepte natuur! Dit merk je ook zelfs in Luang Prabang, het is hier absoluut geen rat race en alles is slow pace!!!

Sabaydeeee
Jort en Karen.

papa

Hoi lieverds,

zo zie je dat jullie verwende schaapjes zijn hier in Belgie waar alles vanzelf gaat of alles geregeld word
geld uit de muur of .....
aanrader leg een potje aan voor noodgevallen
Veel plezier
X

Nicky

Haaa goed gezegd daddy :) hehe. Is denk ik wel een beetje logisch dat je af en toe met een zware rugzak zal moeten rondlopen aangezien jullie op wereldreis zijn, aan het rondtrekken met de rugzak. Hoe dan ook, ben nog steeds jaloers! Laos ziet er me echt geweldig uit! Geniet daar maar lekker van het goeie weer want hier is het weer enorm koud maar nog eventjes wachten en over een paar dagen zit ik lekker te boarden in het goeie weer ;) heb gisteren het weer opgezocht van waar wij naartoe gaan en heel der dagen stralende zon. Laten we hopen dat het internet de waarheid spreekt :) Tot de volgende keer maar weer sissie en beautiful broooo! ;) xxx

Carolien

Prachtige ervaringen! Ik heb mijn mailbox nog nooit zo frequent nagekeken, in de hoop foto's of een verhaal van jullie te kunnen zien/lezen!!!!

en nu ook nog wat goed nieuws uit Turnhout: IK HEB TERUG WERK! :-)

Karen

ahaaa goeie carolien!! En waar?
x

Carolien

Bij vzw Web, als projectmedewerker ACE (begeleiding van jongeren uit deeltijds onderwijs) :-)

Karen

amai kei tof! Goeie! x