JortenKaren.reismee.nl

Het Noorden..

Hier zijn we weer!

De nachttrein is heel goed meegevallen! Strak op schema, we kregen eten en drinken en er waren dekentjes voorzien! Gaan we dus zeker meer doen!

In Chiang Mai slapen we in Julie Guesthouse, heel gezelig hostel!

We kwamen hier al om kwart na 6 aan, het was nog donker en super rustig! Eerst wat gewacht en geprobeerd om wakker te blijven tot de receptie om 8u open ging en dan eindelijk tegen half 12 onze kamer gekregen! Desondanks we suuuuper moe waren, toch al de eerste dag meteen vele super mooie tempels bezocht! Maar savonds na wat chillen in de hangmat en lekker eten in ons hostel, toch al vroeg in ons bed gekropen!

Zaterdag is de dag begonnen met veel getwijfel! Er was een reggaefestival ergens buiten Chiang mai en we wilden er wel naartoe, maar budgettair en praktisch gezien was het niet haalbaar dus moesten we dat plan laten varen! Het nieuwe plan was om naar de kristallen buddha te gaan. Maar nog maar enkele minuutjes onderweg en er sprak een thaise vrouw ons al aan, een super vriendelijke! Eerst in het begin nog wat argwanig omdat we niet wisten of ze iets wou van ons of niet, maar ze wou ons oprecht helpen en info geven. Ze vertelde ons over the umbrella festival. Het is een folklore festival dat slechts 1 keer per jaar plaats vindt, enkele kilometers buiten het centrum van chiang mai! We werden nieuwsgierig en wilde er zeker naartoe na de kristallen buddha! Ze vertelde ook iets over the government shop, een zaak die kampioen is geworden in het maken van kostuums in cashmir en normaal enkel open is voor dealers maar die dag ook voor het publiek.

Nadat we de kristallen buddha gezien hadden (die super mini was) sprak er een vietnamees Jort aan en vertelde ons ook over the government shop! Oke, we waren dus verplicht om te gaan! Wij er naartoe met een tuk tuk! We kregen info over de kostuums, wat best interessant was en ook wel verleidend.een op maat gemaakt cashmir (70%) kostuum (broek, hemd, vest)kost nu, met de korting van het chinese nieuwjaar, ongeveer 250 euro. Jort is heeeeel hard aan het twijfelen. Dus we hebben jullie advies nodig: DOEN OF NIET DOEN?

Na the government shop, wij met een lokaal busje, naar the umbrella festival! Dat was echt geweldig!!!! Thaise dans en muziek, suuuuper lekker en goedkoop eten en vele kraampjes met prachtige dingen! Het was de eerste keer dat we begonnen nadenken of we spullen kunnen opsturen naar Belgie! De eerste souvenirs zijn daar dan ook gekocht :) Het was ook de eerste keer dat we echt onder de thaise bevolking zaten zonder andere touristen! Tof! Het enige vervelende was dat de bussen savonds niet meer reden. Dus wij met een tuktuk van 200 baht (ong 5 euro) terug naar ons hostel!

Nog enkele weetjes:

- Chiang Mai is veel goedkoper dan Bangkok en Ayutthaya! Onze kamer kost nu maar 200 baht met eigen douche en toilet! In Ayutthaya was dat nog 550 baht!

- Hier koelt het sterk af als de zon onder is, omdat we in bergachtig gebied zitten.

Sanne

Amai! da's leuk dat ze daar zo vriendelijk zijn!
En 'k weet de Belgische prijzen niet van zo'n op hand gemaakt Cashmirpak! Maar ik zou zeggen, als het mooi is, DOEN! Je hebt maar 1 keer de kans!

x

Britt

klinkt weeral geweldig! en wat het kostuum betreft: gewoon doen, ge kunt het maar één keer he! :-)

Paul

ik kwam toevallig op jullie log en na een heleboel vakanties in Thailand zou ik aanraden eerst eens bij een andere kleermaker naar prijzen te informeren. Vaak is het zo dat, als je zo via-via bij een winkel terecht komt, al die tussenschakels provisie krijgen (en dat betalen jullie dan dus). Mijn eerste google hit leverde net een prijs op van 3000 Baht voor een kostuum, misschien niet diezelfde kwalitiet, maar dus wel de moeite om even wat rond te vragen :-)
Veel plezier in Thailand!
Paul

tante Bieke

Opa heeft indertijd daar ook een kostuum gekocht en dat was goede kwaliteit volgens oma maar ze hebben daar verschillende zaken voor gedaan geloof ik om dan uiteindelijk toch goedkoper te vinden en kreeg er nog een paar hemden bij geloof ik. Je papa moet dat maar eens juist vragen aan oma.

groetjes van het natte België

Jort en Karen

we hebben nog geen kostuum besteld!
ook omdat we na de tocht wat te moe waren om er langs te gaan, maar idd eens op andere plaatsen horen! Je had er daar ook goedkopere, maar idd mindere kwaliteit met minder cashmir enzo!
achja.. er zal nog wel een kans komen zeker!
xx